Hokkien Chinese New Year (Thni Kong Seh) 9th day of Chinese New Year - Hanif Bin Idrus Blog

Sebuah Blog Santai Tentang Kehidupan

Home Top Ad

Hokkien Chinese New Year (Thni Kong Seh) 9th day of Chinese New Year

hanifidrus

Berkongsi maklumat dengan rakan-rakan tentang kebudayaan bangsa lain.
Semalam kaum Cina menyambut Hari Tebu.
Entri ini aku dah buat pada 2011, so aku keluarkan balik sebab berkongsi maklumat dengan anda semua.
Lagi satu aku tengah buat artikel internet marketing yang memerlukan masa sedikit untuk kongsi dengan rakan-rakan.
Selamat membaca.



Betul!!! Sempena Tahun Baru Cina ini aku nak menulis tentang sambutan  Tahun Baru Cina oleh kaum Hokkien atau Hoklos di negara-negara yang  lain.. Dalam bangsa Cina ada macam-macam kaum atau suku seperti Kung Fu, Hai Lam dan lain-lain.

Dulu borak-borak ngan apek kat kilang aku dia kata hari 9 (iaitu  tepat pukul 12am) kaum Hokkien akan menyambut Tahun Baru Cina..
Aku tanya kenapa?
Dia kata ni sejarah dulu-dulu. Ceritanya begini setelah aku korek dari internet:

Aku cerita sikit, kaum Hokkien ni berasal dari daerah Fujian di Selatan China. Semasa era Dinasti Ming, kaum Hokkien ini diserang oleh askar kantonis dari kejiranan Wilyah Guandong.
Rumah mereka dimusnahkan dan ramai yang mati, bagi mangsa yang  terselamat meraka survive dengan bersembunyi di ladang tebu.

Askar Kantonis yang sedang mencari mereka putus asa dan mereka beredar  pada hari ke 9 Tahun Baru Cina.
Sejak itu, Kaum Hokkien meraikan hari tersebut dengan offering batang  tebu yang dikat dengan reben merah.

Sebab itu Hari Ke 9, kita akan dapat lihat kaum Hokkien membawa tebu  dan kadang-kadang letak 2 batang tebu depan rumah. Itu kaum Hokkien..
Kata Apek tu ler....
Tapi aku dah confirm jugak ngan member Cina aku dan ceritanya juga sama...

So boleh terima pakai kata Apek tu..heheheh

Oh!! aku menganggukkan kepala, so aku nak berkongsi maklumat kepada semua rakan-rakan.
Happy Hokkien New Year to all my Hokkien friend......
For detailed can check:
breadetbutter.wordpress.com/2010/03/15/hokkien-new-year/
trekearth.com/gallery/Asia/Malaysia/West/Kuala_Lumpur/Taman_Seputeh/photo835428.htm

10 comments:

Haryati Faizal said...

tq share ye anip...

Izzat Eshak said...

Dapat ilmu baru. TQ bro

inche hlovate said...

baru first time la dengar perayaan ni

Shaiful Zaidi said...

begitu sejarahnya...

Malam tadi, sakan sungguh bunyi mercun.

Mar Haini Abdul Rahim said...

ooh unik kan di sebaliknya, ptut ade tebu. saling menghormati, happy hokkien :D

wantie said...

sebab sembahyang tebu ni la kami anak beranak tak boleh tido.

sana sini bunyi mercun. ada permit ke? ntah le kan..

ayut said...

mlm td tak perasan pasal tebu ni..tp mlm td mmg dentam dentum bunga api...mmmm..

Remy hazza said...

baru remu tahu......patutler pernah remy nanpak ada tebu kat pintu rumah cina

seribupilihan said...

baru tahu jugak..thanks for sharing..dah baca entri pasal tebu nie teringat pulak dah lama tak makan tebu..kot2 x pandai dah nak kupas tebu nie..nak kupas tebu nie ada cara jugak..klu tak parah tangan nanti..:-)

hainom OKje said...

Patut pu hari tu nampak cina bawak tebu... ingatkan bini dia india .... agaknya anak diaorg nak kawen kot dalam hati..hehe