Pelajar USM Mahu Bom Helikopter PM

Bodoh dan mengarut serta memalaukan USM, aku sebagai ahli Alumni USM sebulat suara mendapati tindakan mamat ini memang bodoh!!!.
Ada ker benda-benda macam ini nak buat kelakau!!!
Tak  pasal-pasal nanti kena buang dari Universiti disebabkan mengikut perasaan yang membuat -tuli.
Jom baca artikel kebanggangan mamat ni, yang bergelar mahasiswa...


Polis melepaskan dengan jaminan seorang pelajar Universiti Sains Malaysia (USM) yang membuat kenyataan berbaur ugutan
di laman sosialnya terhadap Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak semalam.

Ketua Polis Negeri Pulau Pinang Datuk Ayub Yaakob berkata polis membebaskan pelajar terbabit selama sebulan tetapi boleh memanggilnya pada bila-bila masa sekiranya perlu bagi membantu siasatan.

"Dia adalah pelajar tahun keempat jurusan kejuruteraan, dan sedang menduduki peperiksaan. Polis membebaskannya bagi membolehkan dia menduduki peperiksaan hari ini," katanya kepada pemberita selepas perhimpunan bulanan Polis Diraja Malaysia di sini hari ini.

Pelajar berusia 24 tahun itu dikatakan telah membuat kenyataan untuk meletakkan bom pada helikopter yang akan dinaiki Perdana Menteri dalam lawatannya ke USM minggu depan.

Dia ditahan pada 1.30 petang semalam selepas polis mendapat maklumat mengenai kenyataannya itu. Siasatan dibuat mengikut Seksyen 506 Kanun Keseksaan yang memperutukkan hukuman penjara sehingga dua tahun atau denda atau kedua-duanya sekali.

Ayub berkata berdasarkan siasatan yang dijalankan, pelajar itu mengakui kenyataan itu dibuat dengan kehendaknya sendiri dengan niat bergurau.

"Kita bukan hendak menyekat kebebasan bersuara tetapi sebagai rakyat Malaysia yang bertanggungjawab sepatutnya dia tidak menyalahgunakan kebebasan bersuara dan penggunaan internet sehingga boleh menimbulkan kekecohan dan kemarahan pihak lain.

"Perkara seperti ini sesuatu yang serius dan tidak boleh dianggap main-main, ia melibatkan keselamatan pemimpin negara dan secara tidak langsung orang awam yang lain juga," katanya.

Ayub berkata polis masih meneruskan siasatan mengenai latar belakang pelajar itu serta hubungannya kerana dikhuatiri mempunyai kaitan dengan
anasir-anasir subversif.

Setakat ini terdapat tiga laporan polis dibuat oleh pihak-pihak yang membantah tindakan pelajar itu

6 comments

tu la pelajar sekrng,ntah tetibe nak mmbrantak..ap-2 je prangai

dia cukup pandai utk masuk university jadi aku rasa dia mesti cukup pandai untuk mengetahui lawak sedemikian kat atas pemimpin negara dipandang serious..isk..isk..stupid mistake young man..hehehe

Regards,
-Strider-

dia tak fikir sebelum dia cakap mcm tu.. tak pasal2 jadi kes

adoyai napalah jadi cenggini....

aritu sorang dah buat. ni nak ikot jugak la ni? kan dah xpasai2 malukan parent dan universiti sendiri. ape daaaa...