Header Ads

Bandar dan kampung.

hanifidrus
Salam satu Jumaat. Hari ni nak cerita tentang lembu..kikikiki.
Sebelum tu nak ucapkan selamat hariraya aidiladha pada semua. So pasti hari ini banyak aktiviti korban dilakukan pada hari ni.
Ini termasuklah juga ditaman aku. Pada mulanya kata tiada korban tahun, tetiba ada lak.kikiki.
5 ekor lembu dikorban tahun ni. Apa yang aku nak cerita ialah, budak-budak sekarang mana pernah tengok lembu.
Hari ini sebelum lembu dikorbankan aku tersenyum melihat gelagat anak-anak taman excited tengok lembu. Dari raut muka mereka jelas terbayang ingin melihat dekat rupa lembu sebenar. Kalau boleh mahu mengusapnya.
Nasib baik pakcik-pakcik kat situ halau budak-budak yang mahu mendekati lembu tu. Bukan takut lembu tu menendang tapi takut dia orang pijak tahi lembu....hahaha.
Aku tersenyum sorang-sorang betapa majunya negara kita hingga anak-anak kita nak jumpa lembu pun susah. Ini baru lembu belum lagi kambing,angsa atau itik. Mesti anak-anak moden sekarang amat jarang melihat binatang ini.
Apatah lagi pengalaman dikejar dan disudu oleh angsa...hahaha.
Ini tanda positif yang baik sebenarnya. Inilah nilai kemajuan dan pembangunan.
Entri Jumaat yang pendek untuk renungan bersama.

42 comments

dhinai adnan said...

Tanda nagetif tu...nanti lembu diorang kuda

baby comel said...

Hehe. Ada jgk yg xkenal lembu dgn kerbau.. Saya la tu.. umur 22thn baru tau mna satu lembu mna satu kerbau :)

Hanif Idrus said...

Hihihij

lepakk.com said...

Betul tu... Pengalaman kita mungkin yg terakhir..

Cendol said...

ohhh laa..betul tu payah nak jumpe lembu ye..haha
salam aidiladha pakcik :D

etuza said...

lembu2 kat kampung etuza berkeliaranlah Hanif, tu sebab desa kelahiran etuza kena chop kampung kek tu..alamak kotornya kereta lalu jalan desa lebih2 musim hujan ...lembu kat sini jadi kawan kanak2 pula. kambing pun ada..tapi tak merayau kena kurung tuan nya.

etuza said...

lembu tu besarnya...takut pula nampak jantan agaknya tu ya hanif

Harun Ar said...

Dulu jaman kuda gigit besi, orang biasa gembala sambil naik kerbau...
Sekarang jaman kuda gigit roti bang..., payah nak jumpa lembu, kerbau

pha is said...

teringat plak dulu masa kecik2 main "kejar2" ngan angsa dan ibu ayam yg tgh ada anak...

Portal Kesehatan said...

Selamat hari raya aidil adha

ayut said...

disebalik sebuah kemajuan.....

nik ros said...

maju sgt dah tu.sampai tak kenal lembu..hehe

haz said...

lembu ni lak mmg ske ngn haz dr kecik lg. pantg jumpe meti nk kejar . ahaha

tirahzairi said...

hehe..apa2 pon, selamat hr rya :)

Emma said...

Anak saya sampai nangis raya kedua tak sempat nak tengok lembu kena sembelih..heee, Salam Aidil Adha dari kami

KorN said...

giler besar lembu dalam gmbr tu, tapi btul ke lembu dalam gmbr tu? budak2 skrg ni bawak ke zoo, jadi jakun,, sume menatang tak tau...

hnahdy said...

kesianya.. nanti ibu bapa bawa anak-anak p zoo ye.. entah2 kat zoo pun xda lembu.hehe

kaishin said...

salam aidiladha bro. memang jakun bebudak sekarang ni kalau tgk lembu, kambing depan mata.

dya bunga said...

cm ne xjakun dorang cuma tgk lembu dri tv je.hahaha

fatin amalina said...

tak kenal maka tak cinta.. budak zaman skrg lain benor dgn budak zaman2 dulu..

Misz Mieza said...

Pembangunan & kemajuan tu bagus.. Tapi sayang kalau sampai budak2 skang sampai dah tak kenal haiwan2 ni.. Tu baru spesies2 biasa.. Spesies2 terancam & jarang2 ditemui tu lagi la agaknya.. Ntah tau ke tdk benda2 tu wujud.. Huhu..

Rahadi Eko said...

selamat hari raya idul adha :D

hainom OKje said...

Apa lagi tolonglah bawak anak jiran gi zoo... he..he..

Mrs Velentine said...

MV dulu masa mula2 duduk kampung takut sgt ngan lembu sebab takut dia menanduk..hahaha..skg ala bisa tegal biasa

wisata outbound said...


kunjungan gan,bagi - bagi motivasi
Hal mudah akan terasa sulit jika yg pertama dipikirkan adalah kata SULIT. Yakinlah bahwa kita memiliki kemampuan dan kekuatan.
ditunggu kunjungan baliknya yaa :)

dayteenlea said...

kene sudu dgn angsa memang best kan

amranaiman said...

budak dok kampung biasa dah.. duduk taman tgh bandar.. mmg xpenah jumpe huhuhu.. itulah pentingnya bawa mereka ke zoo haha :D

Edy Fee said...

hari tu dlm kela.s...aku tanya student..mcm mana bunyi lembu..semua pandai buat..bila tanya bunyi kerbau...semua senyappppppppppppppp

Masz Sidek said...

budak2 skrg kenal haiwan pun dr gambar je.... :(

abah khalisha said...

hahaha..lembu kini di KL..hehehe..mendalam maksud tu..apa-apa pun abah prefer kampung..nyaman je

miss chillax said...

betul tu! bayangkan.. orang kene drive ke taman lain semata2 nak tunjuk kat adik apa itu lembu. hahaha.

4feet8 said...

hehe..adik sy ms kecik2 tak pernah tgk kambing..

etuza said...

apa entry baru ya..nak juga membaca kat sini..lagipun kurang sikit tugas ni..holiday school

Mk Syahir said...

betul tu..budak-budak sekarang nak tengok lembu kene g zoo..ekekeke

salam perkenalan bro! :)

ADZA IRDAWATI aka MAK DARA said...

Samalah dgn anak saya tiap kali nak tgk ayam kena balik kg rumah mertua. Di sana dia bela ayam yg byk dalam reban.. Kalau kat sini nak tgk ayam hidup mmg susah yg ada pun ayam yg disembelih kat careffour tu je heheh

Azian Elias said...

salam kenal.. itu lembu.. KFC makan sentiasa pun depa tak kenal rupa ayam..hebat kann..

Mrs Velentine said...

kalau anak sya lembu ni drg panggil kerbau

Cik Nurul Siezuka said...

Hehehe macam2 zaman skrang kan.. :)

محمد رازيق said...

susah juga. bila dah susah nak nampk lembu bro. hehe. zaman sekrang ni, btw, nice sharing bro.

maszull said...

assalamualaikum hanif...hehehehe geli hati ...:)

Fariz Reza [FR] said...

dah lama tak lepak kat blog abang kita sorang ni...

hope sihat sentiasa :)

isteri sihat tak ? hehe

penyuluh perikanan said...

postingan yang sangat menarik
terima kasih sudah berbagi