Jadi jutawan kerana eksport rambut manusia - Hanif Bin Idrus Blog

Sebuah Blog Santai Tentang Kehidupan

Home Top Ad

Jadi jutawan kerana eksport rambut manusia

hanifidrus
Seorang penduduk kampung di sini, Do Van Thu menjadi kaya selepas dia menjual rambut manusia.
Thu menjadi jutawan dalam tempoh 13 tahun selepas dia memulakan perniagaan menjual rambut manusia sehingga dieksport ke luar negara.
"Pada setiap tahun, keluarga saya mengeksport 50 tan hingga 60 tan rambut ke China.
"Kami membeli rambut di seluruh Vietnam termasuk dari Laos dan Kemboja," katanya yang berusia 50 tahun.
Permintaan untuk mendapatkan rambut itu telah meningkat sejak sepuluh tahun lalu terutamanya daripada golongan wanita muda.
Thu mempunyai sebuah bengkel yang digunakan untuk membersih dan mengumpulkan rambut itu di sini sekali gus memberi peluang pekerjaan kepada penduduk kampung.
"Setiap pekerja saya memperoleh pendapatan AS$140 (RM427) sebulan," katanya.
Jumlah itu tiga kali ganda daripada purata pendapatan penduduk luar bandar di negara ini.
Menurut seorang penduduk kampung ini, Nguyen Van Tam, harga rambut itu adalah antara AS$45 (RM137) hingga AS$250 (RM763) bagi setiap satu kilogram.
Menurutnya, harga tersebut adalah bergantung kepada kualiti rambut.

13 comments:

Raudzah Zahari said...

Rezeki dia orang kan...lepas ni jual kuku pulak...

Jue Jaynee said...

waa mcm best ni..


jutawan

Leeza dayasari [santai leeza] said...

macam geli semacam jew nak buat ni. herk herk.

miz ruha said...

eksport rambut pun boleh jadi jutawan.. :)

nasib baik saya gunting rambut kat rumah aje... kalau pergi salon, sah2 rambut saya termasuk antara rambut yang dieksport tu... ^_^

Masz Sidek said...

mcm2 cara nak cari rezekikan...

tirahzairi said...

wahhh bnyknyeee rmbut...geli lak tgk...hihi

wantie said...

sebab tu la dalam islam di galakkan tanamrambut yang di potong terutama kaum wanita.

rambut pun sebahagian daripada anggota tubuh kita. fikir fikirkanlah.

dorang ni nak guna rambut kita untuk buat berus make up kot.

hai.. mcm mcm kan.

Remy hazza said...

rezeki cara dieorg...... takde pulak depa nk kena jangkitan kutu......he3

SURIA AMANDA said...

mak aii..cane rdia nak asingkan rambut reject..contohnya kalau beruban or berkutu?

Asmar Arafad said...

saya tag anda jom ke
http://asmarpunyablog.blogspot.com/2012/10/impian-mampu-abg-stalker.html

baby comel said...

errrk, pelik gila wat keje camni

Michelle Hopell said...

boleh ke aku nak buat keje ni?
eiii geli jugak.
ada film seram pasal rambut ni jugak,rambut org dah mati mereka jual lepas tu berhantu la.
meremang bulu gua. hahaha

jojoyy said...

haiyyoo mengarut btul.. gelinye nak pakai rambut palsu. rambut orang plak tu.