Header Ads

Tarzan wanita dari Colombia

Seorang wanita Yorkshire mendakwa dia menghabiskan masa kecilnya di kawasan hutan pedalaman di Colombia dan membesar bersama keluarga monyet.

 Menurut Marina Chapman, bukan itu saja persamaan hidupnya dengan cerita legenda terkenal dunia, Tarzan. Menurut Marina, dia terpaksa tinggal di kawasan hutan tebal selepas diculik sekumpulan penjenayah sebelum ditinggalkan di kawasan terpencil.

 Katanya, ketika itu dia baru berusia lima tahun. “Saya bernasib baik kerana diselamatkan dan dibesarkan sekumpulan monyet di kawasan hutan itu,” katanya. Sejak itu, kata Marina, dia diajar menangkap arnab dan burung tanpa sebarang kelengkapan.

 Marina hanya diselamatkan selepas seorang pemburu menemuinya secara kebetulan dan menjualnya ke sebuah rumah pelacuran di bandar Cucuta. Nasib wanita itu baik apabila dia berjaya melarikan diri dan menghabiskan masa bertahun-tahun di jalanan.

Ketika itu, kata Marina, tuah sekali lagi menyebelahinya apabila ada satu keluarga mengambilnya sebagai pembantu rumah. “Di situ, saya dilayan dengan baik dan dianggap sebahagian daripada keluarga mereka,” katanya.

Hanya selepas berusia 25 tahun, barulah Marina diajak mengunjungi Bradford bersama jiran majikannya. Di situ, kata Marina, dia menemui lelaki yang kemudian menjadi suaminya, John Chapman, yang ketika itu berusia 29 tahun. Mereka berkahwin pada 1977.

Kata Marina, dia tampil mendedahkan kisah hidupnya untuk memberi kesedaran terhadap kegiatan perdagangan manusia. “Kegiatan ini memang berlaku di Amerika Selatan,” katanya.

4 comments

wantie said...

Ya allah kesiannya. Tak dapat bayangjan...

Sue PeLik said...

huhuhu tarzan perempuan neh huhuhu

♥ Nana BamBam ♥ said...

nasib baik lah ade yg nak jaga..tapi kenapa monyet ? huhu

teratai said...

Betul2 bernasib baik si Marina ini.