Header Ads

Burung unta boleh berenang

hanifidrus
Burung unta mungkin tidak mampu terbang tetapi tahukah anda bahawa spesies ini berkebolehan untuk berenang?
Seorang pelancong berjaya merakamkan detik manis sepasang burung unta sedang berenang dalam laut di Yzerfontein, Afrika Selatan.

Ria Dickson berkata, pasangan sejoli yang berketinggian hampir 2.7 meter itu kelihatan sedang membersihkan badan masing-masing kemudian bertindak agresif apabila terserempak dengan sebuah bot nelayan.
Pakar biologi, Christoffer Johansson memberitahu, burung unta sebenarnya mampu berenang kerana bentuk rangka kaki yang mampu menolak air.

Sementara itu, pengawal Ladang Burung Unta Afrika Selatan, Dougie Bester berkata, berkemungkinan pasangan burung unta berkenaan sedang menyejukkan badan di dalam air kerana tidak tahan pada cuaca yang terlampau panas

9 comments

Papa Mifz said...

hmmm...tu lah tak pernah dengar lak burung unta leh berenang...yang tau burung unta lari laju jer...hehe

wantie said...

Baru tau. Pandai dia berenang noh...

TiranaAduka said...

salam bro hanif
Tak tau boleh berenang.rasanYA dia takut air.erm.nice post. Tambh lg pengetahuan saya ttg burung unta.

hnahdy said...

xpernah dengar lagi..

Remy hazza said...

baru first time remy dengar.......
menakjubkan.....walau tak boleh terbang...tapi dia ada kelebihan lain.....

miz ruha said...

tak pernah tahu pun yang burung unta boleh berenang...

Mrs Velentine said...

baru tahu

shahdiana said...

baru tau ni...burung unta boleh terbang...sweet je...

Che Rosliza Che mat said...

pandai jugak burung unta berenang baru tahu...