Harimau Malaya Apa Sudah Jadi? - Hanif Bin Idrus Blog

Sebuah Blog Santai Tentang Kehidupan

Home Top Ad

Harimau Malaya Apa Sudah Jadi?

hanifidrus
Salam Satu Blogger. Melihat tajuk dan gambar pun dah faham kan...hahahhahahaa.
Apa sudah jadi dengan Harimau Malaya bolasepek Malaysia yang asik buat kesilapan sahaja.
Adakah ini teknik RajaGopal ..kalah dahulu menang kemudian. Macam stail Alex Fegurson.....mula-mula MU kalah dulu kemudian menang dan menang..!!!  Kalau ini teknik Rajagopal, OK ler tu...
 Tapi kalau tengok reputasi lawan Bangladesh pun aku dah sakit hati, lawan Singapura lagi sakit hati..

Harimau Malaya bangkitlah segera!!!

SKUAD ‘eksperimen’ pun tewas, inikan pula ujian sebenar. Ternyata, reputasi selaku juara bertahan Piala Suzuki AFF hanya tinggal sejarah buat Malaysia apabila gagal dalam ujian sulung kempen kali ini sebaik ‘dikerjakan’ Singapura 0-3 dalam aksi Kumpulan B di Stadium Nasional, Bukit Jalil malam tadi.

Dua gol ledakan kapten Singapura, Shahril Ishak pada minit ke-32 dan 37 serta jaringan lewat Aleksandar Duric pada minit ke-75 sudah cukup untuk menyedarkan skuad kendalian Datuk K. Rajagobal supaya kembali 'berpijak di bumi nyata' andai mahu kekal bergelar juara kali ini.

Apa yang pasti, alasan Rajagobal yang kononnya sekadar tampil dengan skuad ‘eksperimen’ ketika melakar beberapa keputusan kurang memberangsangkan dalam siri persahabatan sebelum ini benar-benar terjawab malam tadi apabila anak-anak buahnya masih ‘kekeringan idea’ memburu jaringan.

Lebih mengecewakan, ribuan penyokong di stadium dilihat menjerit melaungkan ‘Rajagobal, apa yang engkau buat?’ sebaik perlawanan berakhir sebagai tanda protes terhadap persembahan hambar skuad negara malam tadi. Biarpun tidak seteruk seperti mana dibelasah 1-5 Indonesia dalam edisi dua tahun lalu, apa lagi alasan yang cuba diterjemahkan Rajagobal kali ini memandangkan Harimau Malaya sepatutnya tampil memelihara maruah selaku tuan rumah edisi kali ini.

Harimau Malaya terlebih dahulu bermula garang seawal minit ketujuh namun percubaan Norshahrul Idlan Talaha yang berjaya menggelecek beberapa pemain pertahanan Singapura berjaya ditepis penjaga gol lawan, Mohamad Izwan Mahbud. Sorakan lebih 50,000 penyokong Harimau Malaya sekali lagi bergema pada minit ke-19 namun rembatan Norshahrul sekadar melambung tinggi sebelum Mohamad Izwan sekali lagi berjaya menangkap kemas sepakan percuma kapten Malaysia, Safiq Rahim empat minit kemudian.

Di sinilah ‘malapetaka’ Harimau Malaya bermula. Keghairahan tuan rumah memburu gol awal akhirnya dihukum Shahril yang tenang menyempurnakan hantaran jauh Shaiful Esah Nain pada minit ke-32 untuk gol pembukaan Singapura. Shahril sekali lagi menjadi ‘duri dalam daging’ Malaysia apabila menggandakan kelebihan Singapura lima minit kemudian.

Gol itu berpunca daripada kesilapan bakal ‘Raja Sehari’, Khairul Fahmi Che Mat yang gagal menumbuk kemas sepakan percuma Shahdan Sulaiman sebelum percubaan Mohd. Fadhli Shas mengeluarkan bola daripada atas garisan gol juga tidak menjadi apabila pantas disambar Shahril untuk gol kedua Sang Singa. Biarpun kemasukan pemain sayap, Wan Zack Haikal Wan Nor sebaik babak kedua bersambung dilihat menyuntik corak serangan Harimau Malaya, ketumpulan jentera penyudah negara masih mengundang amarah ribuan penyokong di stadium dan juga di rumah apabila berkali-kali mensia-siakan peluang keemasan bagi merapatkan kedudukan.

Peluang terbaik Malaysia memecah kebuntuan sekali lagi hadir pada minit ke-69 namun Safee Sali gagal menyambut hantaran Wan Zack biarpun Izwan sudah tertewas. Percaturan jurulatih Singapura, Radojko Avramovic memasukkan Duric selaku pemain gantian juga menjadi apabila kuda tua itu tenang menanduk masuk gol ketiga lawan pada minit ke-75 hasil kelam-kabut di depan pintu gol negara sekali gus melengkapkan mimpi ngeri Harimau Malaya.

Apa yang pasti, anak-anak Rajagobal wajib bangkit ketika berdepan Laos, Rabu ini jika tidak mahu ‘berputih mata’ ditunjukkan jalan keluar lebih awal kali ini. Ia begitupun tidak semudah dijangka memandangkan Laos berjaya mengikat naib juara edisi 2010, Indonesia 2-2 dalam satu lagi aksi Kumpulan B petang semalam. Gol-gol Laos dalam perlawanan itu diledak menerusi sepakan penalti Khampheng Sayavutthi pada minit ke-26 dan Keoviengpheth Lithideth (79) sementara Raphael Guillerm Maitimo dan Vendry Ronaldo Mofu pula masing-masing mencetak satu gol buat Indonesia pada minit ke-42 dan 89.

Kedua-dua pasukan juga terpaksa beraksi dengan 10 pemain apabila pengadil dari Hong Kong, Ng Kai Lam melayangkan kad merah kepada penjaga gol Garuda, Endra Prasetya dan juga pemain Laos, Sopha Saysana pada pertengahan babak pertama gara-gara kekasaran melampau terhadap pemain lawan

16 comments:

Remy hazza said...

remy sempat tgk sekejab semalam.... hampa dgn corak permainan malaysia....
sedarlah harimau...... bangkit dari tido mu....

PRINCESS FARISHA said...

salam..slmt tgh hari abg hanif. nak jemput join segmen farisha : http://diarisedetiklebihfarisha.blogspot.com/2012/11/pencarian-bloglist-musim-1-diari-farisha.html

Raudzah Zahari said...

Sedih..but still good luck to them..

Wana Owen said...

ramai yang cakap dulu kita menang AFF Cup tapi perlawanan awal kita kalah ngan Indonesia 5-1.so jgn melatah lagi.tapi bagi saya,dulu kita di kira underdog,maka takpe la kalo kalah di peringkat awal.tapi kali ni,,,kita hadir ngan reputasi juara bertahan,sebab tu ramai x leh terima kekalahan ini!kalo kekalahan di tampilkan ngan aksi yang bertenaga kira ok la..tapi ni!!!=(

Ayesha Ramlee said...

malam 2 jugak, sha cari jawapan.. esok tu tgk blog da ok, ni baru nak update semula.. thanks ye :)

siti fatimah said...

sedih sedih...

tak tau la. tengok sana kalah tengok sini pun kalah.

bila lah nak dengar berita kemenangan ni?

dya bunga said...

dya xtgk pun..huhuhuh

vidalsisah said...

Huih simboliknya gambar tu, memang kena la. Hehehe. Tgk jugak kejap tp sakit hati, wat keje rumah lg baik.

ayut said...

slmt tak tgk..klu tak kecewa jgk kot...hopefully Harimau Malaya mampu bangkit..cubelah sedaya upaya...takkan la juara sekali je kot..kan?? :)

Intan Norhaida said...

tengelam timbul je bola sepak malaysia ni..

Raimi Syazwan ♌¹³ said...

perut rimau sudah buncit...
bangkit lah rimau muda

Che Rosliza Che mat said...

sokong gan wana owen..

hainom OKje said...

Malas lah nak tengok bola satu kejar ramai-ramai...he...he...

hainom OKje said...

Malas lah nak tengok bola satu kejar ramai-ramai...he...he...

Azlan Strider said...

game semalam memang amat mengecewakan..Aku rasa status defending champion yang Malaysia pegang amat kuat untuk dipikul oleh pemain Malaysia...

Regards,
-Strider-

Anonymous said...

malaysia hanya layak sama sendiri je tak layak langsung lawan pasukan luar....hahaaaaaaaaaaa malaysia bodoh...g mampos lah