Kos Selamat Tupai 6000 pound - Hanif Bin Idrus Blog

Sebuah Blog Santai Tentang Kehidupan

Home Top Ad

Kos Selamat Tupai 6000 pound

hanifidrus
Tujuh anggota bomba bergegas menyelamatkan seekor tupai dalam satu operasi bernilai enam ribu pound (RM29,000).

Anggota bomba tiba di tempat kejadian dengan tiga jentera bomba selepas seorang penduduk melaporkan haiwan itu terperangkap dalam lalang di tengah kolam. Mereka membuat laluan ke tebing tasik menggunakan dua tangga dengan seorang anggota bomba masuk ke dalam air memujuk tupai yang ketakutan itu. Haiwan itu kemudian merapati “jambatan” sementara sebelum berlari menaiki anak tangga dan melompat ke tempat selamat.

Balai Bomba dan Penyelamat Herts, semalam mengesahkan insiden di Watford High Street itu. Jurucakapnya berkata: “Tiga jentera bomba dikejarkan ke tempat kejadian di mana seekor tupai terperangkap.” Bagaimanapun, ahli Parlimen tempatan dari parti Konservatif, Richard Harrington mengkritik operasi menyelamat yang mengarut itu.
Harrington berkata: “Balai Bomba dan Penyelamat Herts melakukan tugas yang hebat - bagaimanapun, ia seolah-olah tindakan yang berlebihan dan membazir.

“Tidak pasti mengapa terlalu banyak jentera bomba dan anggota bomba yang dihantar ke tempat kejadian. “Persoalan yang serius perlu dijawab jika tindakan itu akan menyebabkan panggilan lebih serius lain tidak dapat dipenuhi,” katanya.

Kaunselor daerah Herts, Steven Giles-Medhurst berkata: “Mereka biasanya menghantar tiga jentera bomba untuk kes melibatkan kemalangan jiwa.

“Ia keterlaluan bagi seekor tupai, tetapi mungkin soalan perlu dikemukakan,” katanya.
Kos untuk menghantar sebuah jentera bomba bagi menangani panggilan palsu dianggarkan kerajaan bernilai 1,970 pound (RM9,600) pada 2008. Ia menyebabkan kos menyelamatkan tupai di daerah itu bernilai RM29,000. Haiwan berkenaan terperangkap kerana ia tidak dapat melompat menaiki tembok konkrit di kolam itu.
Pada Mac 2011 anggota bomba di Gosport, Hants, enggan memasuki tasik sedalam tiga kaki di mana seorang lelaki jatuh selepas mengalami serangan epilepsi. Peraturan keselamatan menggariskan mereka tidak boleh memasuki air lebih dalam daripada separuh paras but kecuali situasi mengancam keselamatan nyawa. Mereka percaya lelaki terbabit sudah mati.

12 comments:

Niza Romli said...

dgr dalam hot.fm pg td..membazir betul la diorg ni.

Mimie Najib said...

tu diaa..sekor tupai je.hehe..
tapi tak nmpk jelas pula gmbar tupai tu..

Ibu Amirul said...

Berbaloi ke?????????

ayut said...

sekali baca klakar...tp ntahla..mmg tak ptt la smpi hantar 3 jentera kerana tupai semata...klu melibatkna nyawa org pttla kan..alahaiiii tupai...

Leeza dayasari [santai leeza] said...

wow... mahal nyer..

boni kacak said...

hahhahahaha.. kelakar pun ada..hehehehe

hainom OKje said...

Ha..ha... beruntunglah jadi tupi tu...berebut-rebut org nak tolong selamatkan!

Raudzah Zahari said...

Hmmm..macam tak berbaloi lah pulak..

Spikey Fidz said...

Nyawa tupai pun Mahal...nyawa manusia...manusia sajalah yang tahu..

http://seek4stuff.blogspot.com/

Remy hazza said...

rege bagi seekor tupai yg terperangkap..... mahal tu...

wantie said...

hurm... mungkin callers tu buat 2-3 panggilan kot. atau dorang saja nak memperbodohkan jabatan bomba.

kalau la lelaki tu ambil kayu panjang dan bagi tupai tu opat kat kayu tu kan ka senang..

tak payah panggil bomba pun.

Cheq Kaq said...

Nape laa x call wonderpet je..penyelamat haiwan dalam kesusahan..

"wondepet wonderpet kami datang
Membantu haiwan dalam kesusahan
Kami tak besar Dan kami tak kuat
Bila bekerjasama semua jadi mudah..
Yeahhhhhhh WONDERPET!!yeahhh"....wonderpet nyanyi..hihihi..