Masjid pasang kipas gergasi - Hanif Bin Idrus Blog

Sebuah Blog Santai Tentang Kehidupan

Home Top Ad

Masjid pasang kipas gergasi

hanifidrus
Pihak pengurusan Masjid Al-Ansar Taman Keramat di sini mengambil pendekatan luar biasa dalam menjadikan masjid lebih selesa kepada jemaah melalui pemasangan dua kipas gergasi.

 Kipas dengan saiz ukur lilit sebesar lapan meter dipasang di masjid itu sejak September tahun lepas dan berharga RM45,000 seunit.

 Ahli jawatankuasa masjid, Tajarudin Sharif memberitahu, pihak masjid memilih untuk memasang kipas itu kerana selain menyejukkan ruang solat, ia juga mampu menjimatkan bil elektrik hampir 30 peratus berbanding penggunaan penghawa dingin dan kipas bersaiz kecil.

 Buktinya, bil elektrik masjid tersebut yang sebelum itu berjumlah RM3,000 sebulan telah turun kepada hanya RM2,400 sebulan. 

17 comments:

Shaqir Ir Manz said...

perghhhh...terbaekkk

siti fatima Arifin said...

wau.. bleh pasang laju2 tak kipas nie. alternatif yang bagus

dhinai adnan said...

Mak oi....dah macam kipas helikpter pulak dah.Boleh kyusuk ke solat kat bawah kipas tu.

onn Lajer said...

dengar cerita ada satu mesjid di singapura mengunakan kipas seperti ini, dan sebuah mesjid di johor jaya mengunakan dua kipas gergasi sedikit lebih kecil dari mesjid di singapura, tapiu lupa pula aku nama mesjid di singapura itu

TiranaAduka said...

salam nep..
Panggilan manja tu.hehehe
Ta bru tau ni. Tq info

Remy hazza said...

oic.... mcm yg dipasang kat GM klang tu ye..... memang besar....

fatin amalina husna said...

mak aih..besarnya..x takut jatuh ke..mesti berat kan..

Sukma Haron said...

baru tahu....

Nadia Johari said...

nad ade nmpk stu mcm ni dekt shoping complex..kat TTDI

seribupilihan said...

lg besar kipas lg best kan..takde la yg rimas sebab panas dlm masjid nanti..:-)

wantie said...

tindakan yg bijak.

ayut said...

ohsem...bgus2x..lgkh yg baik serta bijak...dh dpt jimatkn bil elektrik :))

Adam Roslan said...

Alhamdulillah, lagi selesa nak beribadat. Saya rekomen setiap masjid pasang kipas besar ni. Jimat habis.

QasehnyaRania said...

bagus.bijak2.. semua dapat rasa.. dekat ngn rumah saya ni ;)

Monyet Rimau said...

kukuh ke tuh? hehehe

Tutorial Cara Hilangkan Navbar Di Blog Anda - ez Tutorials Blog
http://blog3dalam1.blogspot.com/2013/02/tutorial-cara-hilangkan-navbar-di-blog.html

hainom OKje said...

ha..ha... eh tak pernah jumpa ni...mcm kipas helikopter je...

Qashmere said...

Uish...kipas gergasi..modal agak besar. tapi untuk kebaikan tak salah.. dan juga ada pendekatan untuk mengurangkan bil lektrik. kalau di kira2 bil letrik tu cover balik la invest beli kipas gergasi ni....