Program Saringan Kesihatan PERKESO

PERKESO
Ceria!!!!

Salam satu blogger. Hari ini berlaku kekecohan oleh pekerja-pekerja ditempat kilang aku. Rata-ratanya adalah yang berumur 40 tahun ke atas.
Biasalah orang tua-tua ini kecoh...hehehehehe.

Gambar kat atas menceritakan segalanya. Senyum lebar rakan aku ini..hehehehehehe

Kekecohan bukannya disebabkan BR1M yang heboh tapi mereka yang berumur 40 tahun ke atas mendapat baucer Program Saringan Kesihatan  PERKESO dimana semua pekerja yang berumur 40 tahun layak mendapat pemeriksaan kesihatan yang meliputi:

a) Full Blood Count
b) Fasting Glukosa
c) Fasting Lipid Profile
d) Urine FEME/Microalbuminuria
e) Pap Smear
f) Mammogram

Program ini berkuatkuasa pada Januari 2013 iaitu tahun ini ler.

Caranya amat mudah dimana PERKESO akan memberi baucer kepada semua majikan swasta yang mempunyai pekerja yang berumur 40 tahun ke atas.
Dan majikan pula bertanggungjawab  menyampaikan baucer tersebut kepada semua pekerja terbabit.

Setelah pekerja memperolehi baucer tersebut, maka pekerja tersebut akan pergi membuat pemeriksaan kesihatan melalui klinik panel yang dilantik oleh PERKESO.
Untuk mendapat kan maklumat klinik panel tersebut , pekerja swasta terbabit boleh pergi portal SeHAT PERKESO.

Pihak Klinik Panel akan membuat pemeriksaan ke atas pekerja terbabit dan segala bayaran pemeriksaan akan dibayar oleh PERKESO.
Laporan perubatan boleh diambil dari klinik terbabit atau dari portal SeHAT PERKESO..(kalau tak salah aku ler)

Satu program yang baik untuk PERKESO dalam menangani  Penyakit Tidak  Berjangkit -Non Communicable Disease ( NCD) yang semakin menjadi-jadi di kalangan pekerja swasta kini.
PERKESO
Satu lagi wajah ceria

Pada pendapat aku ini adalah satu situasi menang-menang. Dimana pekerja swasta yang tidak pernah  membuat pemeriksaan kesihatan akan berpeluang melakukan pemeriksaan ini dan sekaligus mengesan simptom dengan lebih awal.

Manakala PERKESO pula dalam jangka masa panjang akan merendahkan kos pembiayaan keilafan mereka ke atas pekerja swasta.

Satu tindakan bijak yang saya sokong 100%.

Jangan pula kita mempolitikkan perkara sebegini, mentang-mentang PRU13 nak datang. Sebab ini sahaja kelebihan kecil kami pekerja swasta berbanding keistimewaan pekerja awam. Itu pun kena tunggu umur 40 tahun .

Lama lagi ler aku nak dapat baucer ini, kan aku masih muda dan mentah lagi. ..hehehehhee. Orang tua-tua kata Remaja Matang....kikikikikikiki

Tapi satu ajer yang aku tak sokong, maknanya apabila PERKESO dah keluarkan satu standard dimana pekrja yang berumur 40 tahun ke atas sahaja yang layak memperolehi Program Saringan Kesihatan  PERKESO maka kawan-kawan aku yang berumur 40 tahun ke atas KECUALI AKU ( youngster) adalah dikategori warga emas. Dalam kaca mata standard PERKESO kan...kan..kan.. hehehehhehe.

Kalu lihat kat gambar baucer untuk perempuan besar sikit dari lelaki sebab mereka kena buat pemeriksaan Mammogram....apenbe tu yek.....

Share:

22 comments