Header Ads

Yummy..Yummy Ayam Penyet

hanifidrus
Bila aku baca tajuk artikel, aku tersenyum sendirian. Aku sebenarnya dah terpengaruh dengan si Remy Hazza ini ...kikikikiki.

Disebabkan Remy Hazza ini, aku terpengaruh pada hari ini nak buat yummy..yummy ini pun pasal aku dah tahan dengan makanan dia tu. Sodap-sodap mata memandang.

Tapi standard gambar makanan aku ini biasa-biasa ajer...hahahahaha



Jom berbalik pada yummy yummy aku ini. Semalam kakak aku dari Taiping belanja makan, so aku dengan kakak aku yang sulung serta mak aku tidak melepaskan peluang memaksa orang jauh ini belanja makan.

Tempat makan pilihan kami kali ini ialah Ayam Penyet Minang.
Mak aku kata apasal panggil Ayam Penyet, kami kata ayam tu selepas di masak ia dipenyekkan dengan batu agar tulang-tulang ayam tu lembut dan sedap dimakan...hehehehehe
Aku sebenarnya pun tak tahu..... tapi yang pasti mak aku mengangguk tanda setuju ler...

hanifidrusAku pilih dada ayam manakala yang lain memilih paha ayam sebagai pilihan mereka. Sambil itu untuk memastikan makanan yang kami makan seimbang aku order kentang sambil dicicah sos...  Baru stabil tradisional dengan barat..hahahhaa

Kelebihan ayam penyek Minang ini pada pendapat aku ialah pada sambal cilinya. Gojes betul kepedasannya. Lidah kau terasa nak terbakar jika kau terlebih telan sambal cili dia ini..hehehehe.

Ayamnya pula punyalah lembut, kalah ayam KFC yang keras tu. Kami sempat beritahu mak kami bahawa ayam penyek ni hanya menggunakan ayam kampung sahaja sebab tu isinya lembut..hehehehehe. Tapi yang pasti mak aku mengangguk tanda setuju ler...
Tu dia kakak aku dari Taiping salute dengan ayam penyek ini. Aku harap bukan salute terpaksa kena bayar ...hehehehehehe.

Bukan ayam sahaja yang dihidang tetapi termasuk tempe, sayur kangkung, kobis dan sedikit sayuran lain.

Untuk sesiapa yang minat makan pedas, boleh ler layan Ayam Penyek ini. Aku salah seorang peminat makanan pedas pun meleleh tak tahan pedas sambal dia ini...heheheh





30 comments

michelle De hunny said...

asal ayam je belasah..
masuk perut ok ja.
hehehe.

inasazali said...

ayam...sdpnyer...

◕ D Y S H A S A H H I R ◕ said...

sedap2.. dulu kat sarawak ada satu tmpat makan ayam penyet die memg power... kat cini belum cuba lagi

Selipar Putih said...

en hanif..belnja r ayam penyet.BK lagsg xtau mknan penyet n xpenah sentuh pon

afzalsukasuki said...

eh layan gak la, tapi bro ko try ayam penyet Wong Solo.ada satu cawangan kat bangi, perghhh bila aku makan terasa kat indonesia! :D

Sheila Salim said...

Assalamualaikum. sedapnya. terliur sheila ;p

Nur Fahz said...

Kalau makan ayam penyet nie fahz paling suka sambalnya dan pecel.meleleh peluh masa makan. :)

normi nieza said...

sedap tu..:)

aQu Mad said...

hati hati makan ayam penyet bro,, nanti ayam marah hehehehe sebab makan keturunan dia. hehe

Sue PeLik said...

tak pernah lagi rasa ayam penyet neh. hurm memang teringin sangat neh. adeh. bila baca entry neh lagi laa tingin. huhuu

Mar Haini Abdul Rahim said...

ok mak hanif sentiasa mengangguk tnda setuju, mknanye sedap bebeno le tu :D
*remy mmg slalu menjentik selera makan, huh

Ibu Amirul said...

Kat temerloh ni pun ada satu kedai jual ayam penyet... memang terbaik....

wantie said...

semalam tengok warung kita. syamsul ghau ghau ckp ayam penyet tu ayam pencen!

ha.. terkejut aku. ayam pencen yg murah gilerrrrrrrrr tu di jual dengan harga mahal setelah ianya di penyekkan.

amira arbain said...

SEDAP...

ayut said...

samabl dia mmg pedas...huhuhu..terpengaruh remy la ni ea...hahaha..sabor jela :))

Remy hazza said...

ayam penyek Ap memang boleh tahan rasanya....
tapi chili dia memang pedas......

Remy hazza said...

ayam penyek Ap memang boleh tahan rasanya....
tapi chili dia memang pedas......

itu Akhil said...

sambal dia terbaik..
kat s.alam ada kedai yg mmg femes.
jd pot stdnt uitm..

Momo said...

kalau datang sarawak, try la ayam penyet kat sana pulak...perghh..makan sekali nak lagi...

Izzat Eshak said...

Penyet2 ayam tu dibuatnya

seribupilihan said...

alaaa..x dapat nak makan la cam nie wlupon sedap..seribupilihan x makan pedas..cirit birit nanti..ada tak yg x pedas..(^_^)

Etuza Ezawarna said...

ala terpedaya juga saya tengok, padahal nak kurangkan makan daging..hehehhe cantik entry..kemas nampak gambar dan entry..tulah etuza dah kata Remmy tu kreatif..awak jg ya hanif!

Bin Muhammad said...

Salam HI,
Semalam pun pekena ayam penyet... Memag sedap ayam goreng dia, lembut dan terasa segala perapan rempahnya.
Tapi betullah...paling best dia punya sambal...memang kaw! Sampai hari ni terasa2 kepedasan dan keenakan sambal dia!

Azlan Strider said...

perghhh...ayam penyet...sedap dowh ayam penyet nie..kat kg baru nie pun femes..tapi tak pernah try lagi makan kat kedai nie..hehehe

Regards,
-Strider-

Cikgu Fikri said...

ayam penyet kat ALAMANDA sedap!!!!!!!
suka!

Nadia Johari said...

aritu pnh mkn..tp x brp sedp

Donny Ien said...

yummy2.. terasa lapar selepas melihat gambar contoh di atas hehe

hainom OKje said...

Betul tu ayam penyet sambal dia mmg pedas...sampai melelh ayaq mata... tapi mmg sodap!

MaMa Rey said...

yummy..berliur la pula baca enrtry yg menaikkan selera ni..tambah2 berliur sebut sambal cili dan tempe tu..

Ina ZaLinA said...

sedap tu.. bila nak pi sana makan ni