Header Ads

Kanak-kanak kahwin dengan ‘nenek’

hanifidrus
Seorang murid sekolah berusia lapan tahun melangsungkan perkahwinan dengan wanita yang mungkin seusia dengan neneknya.

Sanele Masilela melangsungkan perkahwinan itu di depan 100 tetamu dengan ibu anak lima, Helen Shabangu, walaupun wanita berkenaan masih mempunyai suami. Pasangan itu bertukar cincin dan bercium di majlis yang diadakan di Tshwane, Afrika Selatan.
hanifidrus

Sanele mendakwa dia berkahwin kerana diarah oleh nenek moyangnya. Keluarganya yang membelanjakan kira-kira RM7,500 untuk majlis itu berkata, ia hanya bersifat ritual dan tidak sah dari segi undang-undang.

“Saya memberitahu ibu, saya ingin berkahwin kerana itu yang saya mahukan. Saya gembira dapat berkahwin dengan Helen. Apabila dewasa kelak, saya akan kahwin dengan wanita seusia saya,” kata Sanele.

Patience, Ibu Sanele yang berusia 46 tahun berkata: “Datuk Sanele mengarahkannya berkahwin sebelum dia mati. Dia memilih Helen kerana sayangkan wanita itu. “Dengan berbuat demikian, nenek moyangnya pasti gembira. Jika kami menghalangnya, sesuatu yang buruk akan berlaku ke atas keluarga kami.” Helen ketika mengulas perkahwinannya itu berkata: “Itu yang dimahukan nenek moyangnya
hanifidrus
 

17 comments

CikZaniff said...

cm geli je tengok..hihi

Nur Fahz said...

hmmm nak buat camno jodoh la tu..

Asmar Arafad said...

sianyer, tak nak lah camnie...

wantie said...

caya benda benda karut ni. kalau budak tu tak leh nak fikir. si nenek tu tu pun satu. gagah jugak kawin ngan budak kecik tu . hahahaha...


mcm mcm dunia ni kan. malapetaka apa la yg nak jadi kalau tak kawin. adei...

MaMa Rey said...

8 tahun..muda sangat lagi kanak-kanak tu..

Normi Nieza said...

dunia2...huhu

Sang Kerapu said...

Hanya kerana ritual?... Dunia dunia... Macam manapun hukum Allah walaupun nampak keras tetapi ada timbang sukatnya... Ini kerana takut bala... dah kene keluar RM 7K...

Mia Kassim said...

Emmm...macam2 jak adat dorang ni....

ayut said...

ok...yg ni tak paham...ada ea ritual gini...fungsinya?klu tak bt efek pape tak ek?huhuhu :D

BaNu Syah said...

hahaha mmg giler tul diorang ni.

3no gr33ny said...

apa sudah jadi pada dunia..huhu

Isabel Diaz said...

Seram pulak saya dengar..

MaYa MustWany said...

grrrr ntah pe2 la moyangnya..

Remy hazza said...

oh!!! bini ku nenek ku....... sian kat budak tu...... belum akil baligh dah kena kawen....

hainom OKje said...

Macam ni pun ada yek...tah pape je!

Monyet Rimau said...

nenek mau nenen hehehe

- admins blog 3 dalam 1
http://blog3dalam1.blogspot.com/

Nadia Johari said...

kepercayaan mereka...dgh kne kwin