hanifidrus
Salam satu blogger. Hari ini aku nak cerita sikit adab sebagai pekerja baru. Situasi apabila kita memasuki suasana tempat kerja tentu berbeza dengan tempat lama kita kan.

Tempat aku sekarang ni ada satu mamat baru masuk kerja. Ada pengalaman kerja 5 tahun kat kilang lain.
Cuma yang aku pelik budak ni tak bergaul dengan rakan-rakan disekeliling tempat kerja.

Termasuk aku...kalau dia lalu sebelah pun dia buat tak pandang.
Penat aku memanjangkan kepala aku..kikikiki.
Dia buat bodoh ajer...hahaha.

Lepas tu aku tukar taktik, aku tegur dia. Dia angguk ajer..
Dah ler aku yang lebih tua tegur dia. Pangkat pun lebih tinggi. Dan satu lagi aku senior kat sini..emmmm.
Rosak budak ni!!!! Aku kata kat kawan aku. Budak ni bermasalah nanti suatu hari nanti kalau peel mcm ni..hihihihi

hanifidrus
Ini blum lagi dengan berpuluh-puluh rakan sekerja yang akan dia bekerjasama suatu hari nanti.
Masalah ni. Aku kenal budak-budak aku. Kalau kau buat bodoh...dia orang 10 kali buat bodoh dengan kau...

Sepatutnya pada masa ni, kau bertegur sapalah dengan semua orang. Kalau tak tegur, senyum pun jadilah..kan..kan..kan.

Bukannya suruh merendah diri. Kalau kau merendah diri pula. Tak pasal-pasal kena buli dengan senior worker kat sana...kikikiki.

Pendek kata, pandai-pandai bawa diri. Bekerja di sebuah produksi kilang ni memerlukan skil komunikasi dan kerjasama yang baik.
hanifidrusSaling memerlukan satu sama lain. Tiada istilah lone ranger!!!

Istilah pangkat kau lebih tinggi dari orang lain tak der makna kalau tiada sesiapa hormati kau.

Istilah pangkat kau lebih tinggi dan menjarakkan diri dengan orang yang akan bantu kau nanti. Itu bunuh diri namanya

Aku rasa aku kena jumpa mamat ni ler. Nasihatkan dia sikit. Kasihan dia nanti kalau kena pulau nanti.
Aku pun tak salahkan dia. Mungkin tu sikap dia kot. Lagipun umur pun budak lagi. Blum faham politik dunia pekerjaan lagi.
Ingat PRU13 ajer politik. Politik kerja lagi dahsyat. Tak pandai bawa diri......habislah lu..