Habib Syech bin Abdul Qodir Assegaf- Lagu Qasidah Ya Hanana - Hanif Bin Idrus Blog

Sebuah Blog Santai Tentang Kehidupan

Home Top Ad

Habib Syech bin Abdul Qodir Assegaf- Lagu Qasidah Ya Hanana

Habib Syech bin Abdul Qodir Assegaf
Habib Syech bin Abdul Qodir Assegaf terkenal dengan lagu Qasidah - Ya Hanana.
Ini semua gara-gara mak aku dan orang -orang kampung di tempat aku puny apasal ler..heheheheh

Sekarang group Maulud mak aku tengah sibuk mendengar lagu ini dan mak aku pun beli satu dan cucuk CD tu kat kereta aku.
So setiap hari ia akan menjadi mainan halwa ditelinga aku dan lama-kelamaan sedap didengar...

Cuma aku tak faham ler apa yang dinyanyikan. So mahu tak mahu kena buat penyelidikan mencari makna lagu ini. Dan sememangnya lirik lagu ini memang awesome!!

Setahu aku lagu Qasidah - Ya Hanana telah dikeluarkan semenjak tahun lepas dan hingga kini ia masih laris dipasaran. Mak aku dan member dia cari CD ini hingga 4 kedai baru jumpa!!!

Jom kita kenali penyanyi ini Habib Syech bin Abdul Qodir Assegaf.
Al-Habib Abdulkadir bin Abdurrahman Assegaf ( tokoh alim dan imam Masjid Jami’ Asegaf di Pasar Kliwon Solo), berawal dari pendidikan yang diberikan oleh guru besarnya yang sekaligus ayahanda tercinta, Habib Syech mendalami ajaran agama dan Ahlaq leluhurnya.

Berlanjut sambung pendidikan tersebut oleh paman beliau Alm. Habib Ahmad bin Abdurrahman Assegaf yang datang dari Hadramaout. Habib Syech juga mendapat pendidikan, dukungan penuh dan perhatian dari Alm. Al-Imam, Al-Arifbillah, Al-Habib Muhammad Anis bin Alwiy Al-Habsyi (Imam Masjid Riyadh dan pemegang magom Al-Habsyi).

Berkat segala bimbingan, nasehat, serta kesabaranya, Habib Syech bin Abdulkadir Assegaf menapaki hari untuk senantiasa melakukan syiar cinta Rosul yang diawali dari Kota Solo. Waktu demi waktu berjalan mengiringi syiar cinta Rosulnya, tanpa disadari banyak umat yang tertarik dan mengikuti majelisnya, hingga saat ini telah ada ribuan jama’ah yang tergabung dalam Ahbabul Musthofa.

Mereka mengikuti dan mendalami tentang pentingnya Cinta kepada Rasul SAW dalam kehidupan ini. Ahbabul Musthofa, adalah salah satu dari beberapa majelis yang ada untuk mempermudah umat dalam memahami dan mentauladani Rosul SAW, berdiri sekitar Tahun 1998 di kota Solo, tepatnya Kampung Mertodranan, berawal dari majelis Rotibul Haddad dan Burdah serta maulid Simthut Duror Habib Syech bin Abdulkadir Assegaf memulai langkahnya untuk mengajak ummat dan dirinya dalam membesarkan rasa cinta kepada junjungan kita nabi besar Muhammad SAW .

Sampai sekarang, Habib Syech masih melantunkan syair-syair indah nan menggetarkan hati Sholawat Shimthud Durror di berbagai tempat, untuk di Jogja setiap malam Jumat Pahing di IAIN SUKA, Timoho.

Jom dalami maksud lagu Qasidah Ya Hanana .
” Betapa Beruntungnya Kami “
Telah muncul agama yang didukung,
Telah muncul agama yang didukung dengan munculnya sang Nabi Ahmad,
Betapa beruntungnya kami
dengan Muhammad (Saw), itulah anugerah dari Allah.
Betapa beruntungnya kami,
Diistimewakan dengan as-Sab’ul Matsany (al-Fatihah),
penghimpun rahasia setiap makna, tak ada yang senilai dengannya,
dan Allah mewahyukannya kepadanya (Muhammad SAW),
Betapa beruntungnya kami,
Ketika di Makkah bulan tampak terbelah deminya (Muhammad SAW),
lalu kabilah Mudhar (kabilah Muhammad SAW) menjdai dibanggakan di atas seluruh manusia. Betapa beruntungnya kami,
Beliau adalah manusia yang terbaik ciptaanNya, dan teragung akhlaknya,
Semua mengelu-elukannya di barat dan di timur.
Segala puji bagi Allah, Betapa beruntungnya kami,
Bershalawatlah kepada sebaik-baik manusia, yang terpilih,
Sang bulan purnama,
Bershalawatlah dan sampaikan salam kepadanya,
kelak ia akan memberi syafaat kita di hari kebangkitan.


dzoharoddiinul muayyad bidzhuhuurin nabi ahmad

يَا هَنَانَــــــــا بِمُحَمَّد ذَلِكَ الفَضلُ مِنَ الله

ya hana na nabi muhammad dzalikal fadhlu minallah

يَا هَنَانَا

ya hana na

خُصَّ بِالسَّبعِ المَثَانِى وَحَوى لُطفَ المَعَأنِى

khusho bissab’il matsani wa hawa luthfal ma’ani

مَالَهُ فِى الخَلقِ ثَانِى وَعَلَيهِ اَنزَلَ الله

ma lahu fil kholqi tsani wa a’laihi anzalallah

يَا هَنَانَا

ya hana na

مِن مَكَّةٍ لَمَّا ظَهَر لِاَجلِهِ انشَقَ القَمَر

min makkatillamma dzohar liajlihin syaqqal qomar

وَافتخَرَت الُ مُضَر بِهِ عَلى كُلِّ الاَنَام

waf takhorot aalu mudhor bihi ala kullil anam

يَاهَانَانَأ

ya hana na

اَطيَبُ النَّاسِ خَلقًا وَاَجَلُّ النَّاسِ خُلُقُا

athyabunnasi kholqon wa ajallunnasi khuluqon

ذِكرُهُ غَربًا وَشَرقًا سَائِرٌ وَالحَمدُ لِله

dzikruhu ghorbaw wa syarqon saa iruw walhamdu lillah

يَاهَنَانَا

ya hana na

صَلُّوا عَلى خَيرِ الاَنَام المُصطَفَى بَدرِالتَّمَام

shollu a’la khoiril anami al musthofa badrittamami

صَلُّوا عَلَيهِ وَسَلِّمُوا يَشفَع لَنَأ يَومَ الزِّحَام

shollu a’laihi wasallimu yasyfa’ lana yaumazzihami

يَا هَنَانَا

ya hana na




12 comments:

Fairul Azmi said...

Boleh dengar di tv al hijrah. biasa keluar

husna zahidi said...

best qasidah nih..femes dah ya hanana..

BUNDA a.k.a KN said...

salam, selamat hari pekerja..

Khairul Zamri said...

suka dengar boleh dikatakan hari2 juga dengar aluan dia syahdu betul

Remy hazza said...

thanks berkongsi bro....menarik....boleh la google nanti..... dgr on9

tenku butang said...

masukkan sekali audio lagu ni.. bole teman dengoo.. =)

Haryati Faizal said...

bagus jugak ye sesekali tukar selera...

Sheila Salim said...

Assalamualaikum abg hanif. alhamdullilah. qasidah semakin diterima ummah. sheila pun beli 2 cd habib syeikh ini. dgr in live masa malam cinta rasul, rasa sebak sungguh. subhanallah. alunan suara beliau sedapp :)

wantie said...

memang suka lagu ni. kalau dengar je mesti nak ikut ikut jugak.

dengar lagu ni le my hubby cakap Nabi Muhammad s.a.w tu masa kecik kecik org paggil ahmad.

mrszahrin ekin said...

Setiap kali msk kete mesti dgr lagu ni..tapi saya suke dgr yg live dari atris malaysia..dari cinta masjid..dgn kumpulan ve..download dlm youtube..tak yah beli cd...

baby comel said...

Baca dgn dengar.. Nk dgr nanti nk cari

Cik Fie said...

best :)