Plagiat Dibenarkan Dalam Berblogging

Salam Satu Blogger. Hari ini nak berbicara tentang copy paste atau plagiat. Sebenarnya kalau nak bercerita tentang plagiat ini, rasanya dah beribu-ribu blogger dah buat entri tentang ini.

Hampir kesemuanya menceritakan betapa tak baiknya plagiat ini. Malahan pelbagai kejian diberikan kepada si plagiat ini..huhuhuhuu.
Kasihan dia yek..tu ler siapa suruh plagiat!!

Tapi secara realitinya semua blogger pernah buat aktiviti plagiat. Plagiat ini kita boleh pecahkan kepada dua iaitu dalam bentuk penulisan atau gambar. Dan saya secara jujur menyatakan plagiat adalah sebahagian dari bentuk penulisan sebagai blogger.

Kadang kala kita perlu membuat plagiat untuk berkongsi informasi samada ilmu atau motivasi. Tidak perlu kita mendabik dada bahawa kita tidak pernah plagiat selama kita berblogging.

Walau pun kita membuat entri yang original sekali pun , mahu tak mahu adakala anda terpaksa plagiat gambar dari website lain untuk dimasukkan ke dalam entri anda. Inilah erti kata Plagiat secara meluas!!

Tetapi apabila ujudnya satu pendirian plagiat ini adalah halal. Maka kita boleh buat plagiat sesuka hati kita. Tidak boleh juga, sebab itu dalam plagiat ini terdapat beberapa kategori yang anda harus faham.

Beberapa kategori yang boleh kita klasifikasikan:
a) Plagiat dari blogger lain.
b) Plagiat dari e-paper seperti Kosmo, MyMetro dan sebagainya
c) Plagiat dari Sosial Media seperti FB, Twitter dan sebagainya.

Copy Paste Dari Blogger Lain.
Sebenarnya inilah kemarahan blogger tentang plagiat ini. Idea yang mereka curahkan dalam blog mereka ditiru sesuka hati dan kemudian menggunakan nama sendiri.

Tanpa merujuk atau memberi kredit kepada penulis asal. Pada diri aku, sesiapa jua kalau berkenan dengan entri aku dan ingin plagiat adalah satu anugerah!!

Kerana ini membuktikan penulisan anda berjaya menangkap hati pembaca anda hinggakan mereka ingin berkongsi dengan rakan-rakan mereka yang lain.
Dan konsep asas blog adalah berkongsi maklumat. Jika kita tidak mahu idea kita diceduk janganlah berblog.

Apabila kita berblogging, potensi entri kita di plagiat amatlah terbuka. Sebagai seorang blogger kita sentiasa kena bersiap sedia dengan perkara ini.

Dan untuk saya, setiap entri yang diambil saya halalkan dengan niat untuk berkongsi ilmu. Anda tidak boleh mengawalnya maka haruslah mengubah persepsi jika penulisan anda diplagiat....hehehehehehe.

Tetapi wajarlah si plagiat memberikan kredit diberikan pada penulis blog tersebut dengan hanya meletakkan link mereka.
Tidak baik mencuri ilmu orang lain yekkk dan menyakitkan hati berkata penulisan itu adalah hasil mereka. Plagiat jenis ini yang patut ditampar-tampar....hahahahhaa.

Plagiat dari e-paper seperti Kosmo, MyMetro dan sebagainya
Plagiat dari Sosial Media seperti FB, Twitter dan sebagainya.

Ini juga merupakan salah satu plagiat yang berleluasa di kalangan blogger. Tapi pada dasarnya plagiat dengan cara ini dianggap tidak salah.

Ramai yang melakukkannya termasuk aku sendiri terutama apabila kekosongan idea atau aku mendapati motivasi tersebut baik.

So tanpa membuang masa aku terus plagiat gambar atau penulisan tersebut atau kedua-duanya..hehehehehhe. Itu adalah normal aktiviti sebenarnya.

Jangan rasa bersalah kalau anda ambil penulisan atau gambar dari dua sumber ini.

Kesimpulan
Kesimpulan yang dapat kita katakan jika penulisan atau gambar tersebut di sebarkan secara meluas terutama dalam dunia laman sesawang ini maka ianya bukannya plagiat.

Samada anda menulis di blog, e-paper atau di Sosial Media, hak penulisan anda adalah hak semua pembaca!!

Kalau benar-benar anda tidak mahu penulisan dan gambar anda di plagiat, maka terdapat beberapa prosedur seperti mempatenkan segala penulisan atau gambar anda. Ini kalau mereka ambil maka boleh dikenakan tindakan undang-undang..hehehehehhe

Bukanlah aku menyokong gejala plagiat ini, cuma lemas melihat orang yang marah-marah melihat hasil kerja mereka di plagiat.

Dan disebabkan plagiat ini dibenarkan maka si plagiat HARUSLAH memberi kredit kepada si penulis dengan meletakkan link mereka.!!

Dan jujur bahawasanya saya menplagiat penulisan ini dari si anu...
Inilah kita namakan Plagiat Yang Jujur.. hehehehehehe.

Share:

31 comments