Memancing Pun Kena Fikir Improvasi - Hanif Bin Idrus Blog

Sebuah Blog Santai Tentang Kehidupan

Home Top Ad

Memancing Pun Kena Fikir Improvasi

Memancing
Salam satu Blogger. Aktiviti memancing pun memerlukan kita berfikir dan membuat strategi. Kenapa aku cakap macam tu sebab setakat aku belajar memancing di laut ini pelbagai masalah yang aku belajar dan pelajari.

Tarikh Memancing
Salah satu bagaimana kita nak ketahui tarikh yang sesuai bila memancing. Kita tak boleh pakai terjah sahaja pergi memancing.

Dalam hal ini, inilah kehebatan kalender islam dalam melihat bulan penuh atau tidak.
Dalam kalender islam tarikh memancing yang paling sesuai ialah 8hb, 9hb , 22hb dan 23hb  kalender islam.

Tarikh ini dipilih kerana pada masa itu bulan tidak penuh dan arus bawah laut perlahan maka potensi ikan yang kita boleh perolehi amat cerah sekali. Kalau arus kuat memang susah ler nak dapat ikan..hehehehe

Mabuk Laut
Satu lagi masalah dalam memancing ini mabuk laut..hehehehehe. Setakat ini syukur alhamdulilah aku tak alami mabuk laut tapi sentiasa ada potensi untuk mabuk laut.

Untuk mengatasi masalah ini penggunaan ubat-ubatan haruslah ada dimana wajib kena makan ubat angin dan ubat muntah sebelum pergi memancing ke laut.

Sehebat mana pengalaman kau tapi dicadangkan makan sahaja ubat-ubat ini. Anda bukannya rugi apa-apa pun malah ia merupakan satu pencegahan yang baik.

Nak beli pergi ke farmasi dan minta ubat angin dan ubat muntah..Mereka faham punya...heheheheh

Air Jernih Dan Air Keroh
Memancing
Ini satu lagi masalah terbaru yang aku perolehi ketika memancing minggu lepas. Dimana kalau air laut jernih memang sukar nak dapat ikan!!!! Ikan hanya muncul kalau air laut keroh.

Pada masa kami memancing tu, ombak cantik, awan cantik dan arus laut pun tak kuat tapi tak dapat ikan.....hehehehe.

Masalah air laut jernih dan keroh ini adalah sesuatu yang tak dapat ditentukan. Dan sebagai pemancing aku cuba elakkkan memancing ikut deria.

Member aku memberi idea bahawa terdapat alat dipanggil Fish Finder yang menggunakan sonar boleh mengesan ikan di laut. Harga paling mahal RM4000 dan paling murah RM120. So aku dan geng pancing budget beli dalam harga RM400.

Masalah ikan telah selesai!! Kami tak perlu bergantung pada gerak hati untuk memancing kawasan pancing bila air laut jernih.

Inilah setakat pengalaman aku memancing laut bersama rakan-rakan aku ini. dari mula suka-suka rasa best lak..hahahahhaa.
Rancangan seterusnya mungkin lepas hari raya ini kami akan pergi lagi..

Memancing
Sebenarnya ilmu memancing ni luas dan aku hanya seorang kerdil yang baru 2 kali memancing tengah belajar  ilmu pancing ni.. Pancing ikan yek..hahahhaha

Mana-mana bidang yang kita buat mesti ada ilmu walau sedikit pun memadai.. Yang penting konsepnya mesti difahami....
Macam kita ini, berblogging suka tak suka terpaksa belajar ilmu berblogging kalau mahu ke depan kan.?

Blogging ini sebijik macam memancing. Kalau tahap nelayan ini, kita umpamakan dalam blogging sebagai master SEO kerana ia tahu segala selok belok memancing.

Kalau yang memancing ini pandai berenang, ada alatan memancing yang cukup. Dalam dunia blogging ertinya ia dah faham konsep blog seperti SEO, PR atau Alexa.

Macam aku ini kira newbies ler sebab pancing pun tak der dan nak cabut mata kail kat mulut ikan pun, orang terpaksa cabutkan..hahahahhahaa.


8 comments:

Mieza Jhaa K said...

Cantiknya pemandangan laut.. canggih juga alat tu..siap boleh kesan ikan lagi..

Rapunzeel Cikilolo said...

tp org gile mancing... tak kire ape keadaan pun... nak jugak pegi...

Isabel Diaz said...

Kena ada strategik jugak rupanya.. Hihi..

Normi Nieza said...

good info..:)

wantie said...

hobi baru ke ni?

pas ni boleh la sewa boat, pas tu gi memancing kattengah laut. Mabuk laut tu senang je, pi bli ubat mabuk laut kat klinik.

Sukma Haron said...

kaki pancing akan lebih tahu info nie...

Remy hazza said...

nak memancing pun sekarang dah semakin canggih...kalau dulu2 semua nak diduga.....

hainom OKje said...

Tak pernah memancing dan tak suka kalau laki pergi memancing...sebab takut duk tengah laut hehe