Header Ads

Google Panda Dan Google Penguin. Apakah Itu?

Google Panda Dan Google Penguin
Aku kadang-kadang pelik dengan programmer-programmer ini kalau memilih sesuatu term itu. Sebagai contoh android semuanya nama makanan sebagai contoh huruf D- donut hinggalah terkini J Jelly Bean hingga terbaru ini K- Pai Limau (cari sendiri) ..hahahahha.

Dan untuk enjin pencari pula, Pak Google pula sibuk cari nama binatang. Dahulu kita sering dimomokkan oleh nama Google Panda dan terkini pula Google Penguin yang dilancarkan tahun lalu 24 April 2012 dan telah diupdated kepada Google Penguin 2.0 baru-baru ini .

Salah satu sebab kelewatan Pagerank kali ini ramai mengatakan perubahan yang ketara kali ini dalam algoritma Google.

Rasanya telah tiba masa untuk kita fahami sedikit apakah dimaksudkan Google Panda dan Google Penguin ini. Sebagai seorang blogger, kita perlu mengetahui benda-benda macam ini sebagai pengetahuan asas dalam berblogging. Dan baru-baru ini kecoh diperkatakan Google Penguin telah di updated ke 2.0, maka mahu tak mahu terpaksa ambil tahu ler..hehehehhehe.

Google Panda Dan Google Penguin
Apakah Google Panda dan Google Penguin.
Yang pertama adalah Google Panda. Alogaritma Google Panda dicipta untuk menonjolkan blog-blog yang berkualiti baik, tidak ada copy-paste, dan original. Biasanya yang terkena penalti dari Google Panda adalah website/blog yang banyak copy-paste dan autoblog. Jadi kekuatan Google Panda lebih berfokus pada entri yang berkualiti.

Yang kedua adalah Google Penguin. Disini Google Penguin bertujuan untuk mendenda atau menghapus blog yang menerapkan Black Hat SEO seperti keyword stuffing, doorway pages, cloacking, dll. Jadi Google Penguin lebih berfokus pada website dan hasil pencarian.

Kenapa Google Panda dan Google Penguin Di Cipta?
Kedua-duanya dicipta untuk memperbaiki hasil pencarian Google. Google berharap dengan keujudan Google Panda dan Penguin ini hasil pencarian pada enjin pencari akan semakin berkualiti dengan menghapuskan entri-entri spam dalam halaman pertama Google.

Sebenarnya Google mula kehilangan pengunjung kerana mereka dah muak, benci dan sakit hati dengan web/blog yang berada di halaman hadapan Google tetapi isinya hanya spam sehingga pengunjung menjadi tension.

Pernahkah anda mengalami keadaan seperti ini? Jika berterusan perkara ini berlaku, sudah tentu kita akan mencari enjin pencari yang lain seperti Bing atau Yahoo. Lagi best kan?

Ini yang Pak Google takutkan.......

Bagaimana cara mengetahui blog terkena Google Penguin?
Salah satu cara yang jelas anda terkena Google Penguin ialah perubahan statistik pengunjung yag menurun sangat signifikan serta mengalami kehilangan index dalam entri anda.

Tetapi jika ada beberapa blog kedudukan Serp nya bagus dan trafik enjin carian semakin baik maka blog anda tentu amat disayangi ketat-ketat oleh Pak Google kerana entri yang berkualiti, tiada spam, keyword berhemah, tiada copy paste dan seperti kata rakan blogger Indonesia saya kata tiada entri dengan perilaku jahat..hehehehehehehe.

Dan Bagaimana Cara Mengatasi atau Menghindari Google Penguin ?
a) Hindari teks tersembunyi (hidden teks) maupun link tersembunyi (hindden link).
b) Jangan sampai menggunakan tehnik cloaking atau sneaky redirects.
c) Jangan memuat halaman dengan kata kunci yang tidak relevan/sesuai atau keyword stuffing
d) Jangan membuat halaman, subdomain, atau domain dengan duplikat konten substansial.
e) Jangan membuat halaman dengan perilaku jahat, seperti phishing atau menginstall virus, trojan, atau malware lain.
f) Hindari halaman “doorway” yang dibuat hanya untuk mesin pencari, atau “cookie cutter” pendekatan seperti program afiliasi dengan konten asli sedikit atau tidak ada.

Keyword Stuffing adalah menempatkan suatu keyword (kata kunci) yang sangat banyak di sebuah artikel yang dibuat dengan tujuan mendapatkan posisi pertama untuk kata kunci tersebut.

Cloacking adalah teknik yang dapat memanipulasi bot bot Google dengan memberikan deskripsi yang relevan di mesin pencari Google. Tetapi sewaktu user mengklik website tersebut, ternyata isinya jauh dari apa yang dideskripsikan Google.

Keseluruhannya Google Panda dan Google Penguin ini membetulkan perkara yang benar. Dahulu sesebuah blog itu dianggap baik jika membuat entri yang banyak dan mempunyai backlink yang baik.
Bagaimana mereka membuat entri dan backlinking tidak dipeduikan!!! Janji anda mempunyai ilmu SEO yang baik anda mampu mencapai pagerank yang baik

Ini tidak adil kepada blogger-blogger tulen yang membuat entri yang baik dan pada masa yang sama kekurangan ilmu dalam SEO. Pada dasarnya kalau ikutkan kata-kata Pak Google, kita akan disayangi jika mengamalkan tatakerja yang baik dalam berblogging tetapi kenapa kita perlu masih perlu struggle dalam mengejar pagerank?

17 comments

ejulz said...

gud info.. :)

duniafana said...

huih..byk lg saya kena blaja

Bin Muhammad said...

Jika anda terlalu memikirkan dan mengikut kata Pak Google, belum tentu juga disayanginya.
Ikutlah yg mana termampu asalkan tidak disisihkan. Teruskan dengan entri berkualiti dan promosi...Jika ada rezeki, dgn satu entri sahaja pun boleh bikin fenomena! Mungkin tuah itu milik kita...

Asmar Arafad said...

Macam tue ka baru tau, thank for the info..

Shaiful Zaidi said...

ikut suka depa kut..

Haryati Faizal said...

baru tau...tq share rajin jugak buat research ye....hihi

wantie said...

pak cik google oooo pak cik google..

kehadiran pak panda pun saya tak sedar. dah peguin ni lagi la blurrr.

hahahaha

Pokok Manggis Depan Rumah said...

google semakin maju. Kena belajar banyak lagi :-)

Isabel Diaz said...

Tak faham dengan term2 yang Abang Hanif guna.. Huhu..

Tedi said...

betul betul betul... hehehe

kopi pasta said...

terbaik... sekarang ni tgh tension pr tak update2 lgi. jenguh ternanti2

ayut said...

penat la klu nk fikir SEO/page rank etc....bro hanif jela yg bt..ayut tak yah ea..hihihi ;p

tarmizi said...

Xde masa nak buat research bagai dah la gua ni malas rajin copy paste je huhu

afzalsukasuki said...

alamak bro update lagi ilmu aku harini.aku langsung tak tau pada panda penguin ni.hmm.mmg loser gila rasanya uhuk3

Kathy Rbain said...

info terbaik....

hainom OKje said...

Siput nak baca puasa puasa mcm ni Nep... Hehe

mikael said...

terima kasih atas info terbaik ni..