Header Ads

Kenapa Emas Haram Dipakai Lelaki?

emas
Zarah yg wujud dlm emas mampu menembus ke dalam kulit melalui pori2 dan masuk ke dalam darah manusia.
Jika seorang manusia mengenakan emas dalam jumlah tertentu dan dalam jangka waktu yang lama, maka kesannya di dalam darah dan urine akan mengandung atom/zarah emas dalam kadar yang melebihi batas (dikenal dengan sebutan migrasi emas).
Dan apabila ini terjadi dalam jangka waktu yang lama, maka akan mengakibatkan penyakit Alzheimer. Ini adalah kerana zarah emas yg tidak di buang dalam jangka waktu yang lama dalam darah ini akan sampai ke otak dan memicu penyakit alzheimer.

Alzheimer adalah suatu penyakit di mana orang tersebut kehilangan semua kemampuan mental dan fisik serta menyebabkan kembali seperti anak kecil.
Alzheimer bukan penuaan normal,tetapi merupakan penuaan paksaan atau terpaksa. Antara yang terkena penyakit alzheimer adalah Charles Bronson, Ralph Waldo Emerson, Ronald Reagan dan Sugar Ray Robinson.

Akan tetapi, mengapa Islam memperbolehkan wanita untuk mengenakan emas ?

emas
Jawapannya adalah..

"Wanita tidak menderita masalah ini karena setiap bulan, partikel berbahaya tersebut keluar dari tubuh wanita melalui menstruasi." itulah sebabnya islam mengharamkan lelaki memakai emas dan membolehkan wanita memakai perhiasan emas.
Itulah antara sebab agama Islam melarang kaum lelaki memakai emas,ternyata hal ini telah diketahui Nabi Muhammad lebih1400 tahun yang lalu padahal beliau tidak pernah belajar ilmu sains.

Dlm satu hadis nabi Shallallahu 'alaihi wa sallam telah melarang kaum lelaki memakai emas walaupun cincin yg kecil.

Al-Bukhari dan Muslim masing-masing dari Al-Bara' bin Azib Radhiyallahu 'anhu, bahwa ketika Nabi Shallallahu 'alaihi wa sallam melihat seorang laki-laki memakai cincin emas di tangannya, maka beliau memintanya supaya menanggalkan cincinnya. (HR. Bukhori & Muslim)                            Wallahua'lam.

Aku ceduk ini dari What Apps kawan aku tetapi salah satu yang aku faham kenapa lelaki tidak boleh pakai emas disebab kan ia adalah salah satu bahan perhiasan wanita. Kalau lelaki memakai emas maka ia menyerupai wanita. Itu adalah hak istimewa wanita.

Kita nak pakai cincin dibolehkan tapi bukan emas....
Tapi dari segi fakta sains mungkin ada benarnya dari artikel di atas...hehehehehehe.
Tapi kalau pompuan tu monpous..macam mana pula....ahaks.

6 comments

Rapunzel Cikilolo said...

thanks ats info tu...

Sukma Haron said...

dah lama tak pakai emas....

NJihe.am said...

Salam singgah. Entri terbaik! nak share kat fb lah. Umat Islam perlu menggabungkan sains dan agama, barulah nampak ISlam tu hebat. Studioous.blogspot.com/

BUNDA a.k.a KN said...

assalam, bunda yang perempuan ni pun jarang pakai emas..

Kathy Rbain said...

info yang baik...

ayut said...

utk fakta sains yg ni bru tahu jugak...tp setahu ayut pon lelaki tidak boleh menyerupai wanita..itu dh jelas..