Header Ads

Jual dara berleluasa

Kumpulan samseng Colombia dilapor memerangkap kanak-kanak perempuan semuda 10 tahun untuk perdagangan yang menyaksikan dara dilelong kepada tauke dadah dan pelacur asing.
Kanak-kanak berkenaan dipilih dari kalangan keluarga yang mendiami kawasan setinggan atau ‘komunas’ untuk diserahkan kepada kumpulan penjenayah dengan dijanjikan pakaian cantik, kokain dan bantuan kewangan untuk keluarga.

Tetapi sebaik mereka memasuki kehidupan kumpulan berkenaan, mereka dijaga seperti barangan yang amat berharga dan diancam bunuh jika enggan bekerjasama.
Di Medellin, tempat asal tauke dadah, Pablos Escobar, yang permintaan terhadap dara gadis belasan tahun begitu terkenal, tradisi menawarkan kanak-kanak perempuan kepada tauke dadah bukan sesuatu yang luar biasa.

Pengarah sebuah pertubuhan bukan kerajaan, Luis Pardo berkata, gadis muda berkenaan diserahkan satu ketua dadah kepada ketua dadah yang lain dan akhirnya mereka menjadi pelacur.

Pihak berkuasa Colombia berkata, mereka tidak mampu untuk campur tangan kerana pengaruh kumpulan penjenayah berkenaan begitu kuat hingga mereka mengenakan cukai sesuka hati untuk menyelesaikan pertelingkahan antara jiran.
Pegawai juga mendakwa sukar untuk menyiasat kerana sebahagian besar mangsa menyertai perdagangan berkenaan atas kehendak sendiri.

Namun, kebanyakan sukarelawan yang bekerja untuk membantu mangsa berkata, kerajaan tidak menangani masalah itu secara serius.

4 comments

baby comel said...

Tak berperikemanusiaan sungguh buat camni. Mcm duduk kat zaman yg tak bertamadun pulak kan

Zira Aziz said...

..mcm terbaca je berita ni td kat paper..

tp mcm2 hal berlaku skrg ni..dunia akhir zaman..

ayut said...

bila kehidupan itu semakin menghimpit...dia sendiri offer nk didagangkan..cane tu abg hanif??

Kathy Rbain said...

teruknya dorang ni..