Header Ads

Program Bantuan Baucer Kerja 1 Malaysia


Program Bantuan Baucer Kerja 1 Malaysia
Sebuah lagi program oleh kerajaan untuk meringankan beban rakyat terutama di kawasan bandar iaitu Program Bantuan Baucer Kerja 1 Malaysia. Dimana penerima bantuan ini layak menerima RM35 sehari yang diselia oleh Kementerian Sumber Manusia.

Syarat Baucar Kerja RM35 Sehari?

1. Program Baucar Kerja RM35 sehari ini menyasarkan golongan bekerja di kawasan bandar yang berpendapatan kurang daripada RM3,000, dan individu yang tidak bekerja.

2. Bantuan Baucar Kerja RM35 Sehari tambahan tersebut dijangka dapat membantu golongan ini dalam menghadapi peningkatan kos sara hidup

3. Bantuan Baucar Kerja RM35 Sehari boleh dituntut setiap hari atau pun pada setiap hujung bulan, bergantung kepada keperluan individu tersebut

4. Yang berminat untuk daftar permohonan bantuan baucar kerja RM35 sehari ini harus mendapatkan pekerjaan sambilan bagi melayakkan mereka mendapat bantuan tersebut

5. Golongan terpinggir seperti bekas banduan, bekas penagih dadah, warga emas, golongan kurang upaya, Orang Asli dan pelajar keciciran turut akan diberikan pertimbangan untuk kelulusan

6. Individu yang layak akan dihubungi secara terus.

Permohonan Daftar Borang Baucar Kerja RM35 Sehari Online?

Kepada anda yang berminat untuk daftar permohonan baucar kerja RM35 sehari ini, semakan keputusan individu yang layak akan dipilih berdasarkan data e-Kasih (SEPERTI DI SINI).

Bagi yang layak, sila laporkan kemiskinan menerusi laman Borang Ekasih Kebajikan Masyarakat

Semakan nama yang tersenarai dalam keluarga golongan miskin boleh disemak menerusi https://ekasih.icu.gov.my/Semakan/Pages/CarianAwam.aspx


JobsMalaysia akan memastikan pemilihan peserta dilakukan secara teliti berdasarkan kaedah pemilihan profil dan dirujuk dari pangkalan e-kasih.
  1. Berdasarkan pangkalan data e-kasih terkini, golongan dalam kumpulan miskin dan miskin tegar kini mencecah 500,000 orang.
  2. Individu yang layak berdasarkan semakan keputusan permohonan baucar kerja RM35 sehari kan dihubungi secara terus
Cara Manual Pendaftaran Bantuan Baucar Kerja RM35 Sehari

1. Individu yang ingin mendaftar ekasih boleh merujuk kepada Pejabat Daerah atau Jabatan Pembangunan Persekutuan/Pejabat Pembangunan Persekutuan (JPP/PPPN), Focus Group Negeri atau Focus Group Daerah.

2. Bagi agensi di peringkat negeri, ID pendaftaran eKasih boleh dipohon melalui Jabatan Pembangunan Persekutuan/Pejabat Pembangunan Negeri (JPP/PPPN), manakala agensi diperingkat persekutuan, boleh memohon terus dengan Ibu Pejabat ICU JPM.

Apa pandangan anda dengan usaha terbaru kerajaan bagi membantu kalangan yang miskin bandar untuk menghadapi kenaikan kos sara hidup ketika ini.

Sumber: 1 Malaysia New dan Melvister

5 comments

Farah Waheda Wahid said...

baru baca syarat pertama dah tak layak... hu hu hu.. beruntunglah siapa yang dapat bantuan ni...

OhPanduan said...

Wah bagus juga bantuan baucer macam ni. Boleh bantu ringakan beban mereka yang memerlukan. Kena tengok juga mana tahu layak..

Pokok Manggis Depan Rumah said...

Perkongsian yang berguna ni bro hanif. saya pun nak periksa tengok juga.

Isabel Diaz said...

Luar bandar boleh jugak k?

Kathy R'bain said...

hmm....moga di laksanakan dengan telus..