Header Ads

Sebat Anak Dengan Dawai Baju Tapi Terlepas

Sebat Anak Dengan Dawai Baju Tapi Terlepas

Cuba tengok gambar kat atas tu, punyalah teruk kena sebat hingga berbirat-birat oleh ibunya tapi dilepaskan. Kalau di Sweden sudah pasti mak budak ini kena penjara 20 tahun...hehehehehe.

Mengarut ler undang-undang China ini, untuk aku secara peribadi kalau berbirat macam tu macam kes dera. Pening lihat negara-negara yang mempunyai undang-undang pelik. Macam di Sweden melampau memberi perlindungan pada anak dan di China pula....hemmmmmm

Polis China memutuskan untuk tidak mengambil tindakan terhadap seorang wanita yang memukul anak lelakinya dengan penyangkut baju selepas berpuas hati budak terbabit “nakal” kerana tidak menyiapkan kerja rumah.

Kecederaan Xiao Bing, 6, dikesan seorang guru di sebuah tadika di Jiangmen di wilayah Guangdong ketika budak terbabit menyalin pakaian untuk menyertai sesi pendidikan sukan.

Sebat Anak Dengan Dawai Baju Tapi Terlepas
Melihat kecederaan itu, guru terbabit mengambil gambar Xiao menggunakan telefon bimbit dan menyerahkannya kepada polis.

Namun, walaupun kecederaan itu dilaporkan kepada pihak berkuasa, ibu Xiao tidak ditahan selepas polis Jiangmen mendapati ia tidak terlalu serius seperti dijangka.

Sumber berkata, polis juga sudah menasihati wanita terbabit supaya tidak lagi memukul anaknya terlalu teruk. Katanya, Xiao mendakwa dia dipukul dengan dawai penyangkut baju kerana gagal menyiapkan kerja rumah.

 “Namun polis mendapati kecederaan itu tidak terlalu serius seperti apa yang dilihat. “Polis beranggapan memadai jika ibu kanak-kanak terbabit diberi amaran supaya tidak mengulangi perbuatan itu,”katanya. 

Menurut sumber berkenaan, ibu dan bapa Xiao tidak berpuas hati dengan pencapaian akademiknya. Katanya, Xiao juga didakwa nakal dan sering mengabaikan tugasan diberi guru. Justeru, kata sumber itu, ibu bapa Xiao berpendapat anak mereka perlu diajar supaya lebih bertanggungjawab

4 comments

Normi Nieza said...

kes dera dah tu..huhu

Farah Waheda Wahid said...

hanger ni pernah rasa masa kecik2 tapi tak adalah sampai birat...

Ahmad Zu Mal Md Rayi said...

Lain padang, lain belalang :)

Kathy R'bain said...

adeh..podih..