Apa Itu Pishing?

Apa Itu Pishing?

Phishing merupakan percubaan untuk melakukan jenayah penipuan dengan mendapatkan maklumat sensitif, seperti username, password dan butiran kad kredit, dengan muncul sebagai entiti yang dipercayai dalam sebuah komunikasi elektronik. 

Bank online, eBay, PayPal dan lain-lain adalah target umum seorang penggodam. Phishing biasanya dilakukan melalui e-mel atau mesej segera dan sering mengarahkan pengguna untuk memasukkan butiran di sebuah website. 

Phishing adalah contoh dari teknik kejuruteraan sosial yang digunakan untuk menipu pengguna. Percubaan untuk menangani peningkatan jumlah insiden phishing termasuklah melalui perundangan, latihan kepada pengguna, kesedaran masyarakat, dan langkah-langkah teknikal. 

Dan hari ini blog aku pun aku kena pishing tapi mujurlah software aku ini dapat detect. So berhati-hati dengan pishing ini, jangan suka-suka klik laman yang tak pasti kebenarannya.

Ada beberapa langkah yang dapat Anda ambil untuk melindungi komputer Anda dari ancaman cyber saat ini. Mengikuti petunjuk di bawah ini akan membantu mengurangi risiko serangan.

1. Berhati-hatilah terhadap setiap email yang meminta informasi pribadi. Ini sangat tidak mungkin bahwa bank Anda akan meminta informasi tersebut melalui email. Jika ragu, hubungi mereka untuk kepastian.

2. Jangan masukkan semua makllumat  dalam email yang meminta informasi peribadi. Gunakan telepon untuk menelepon pihak yang mahukan maklumat peribadi anda, sahkan benar atau tidak?

3. Melaporkan apapun yang mencurigakan kepada bank Anda segera.

4. Jangan menggunakan link dalam email untuk memuat halaman web. Sebaliknya, ketik URL ke browser web Anda.


5. Pastikan bahwa Anda menggunakan versi terbaru dari browser web Anda

Tags:

Share:

1 comments