Header Ads

Transformer The Last Knight


Kaki Wayang hari ini menonton filem sekeul kelima transformers iaitu Transformer The Last Knight. Filem kali ini mengisahkan semua robot samada Autobot atau Decepticon diharamkan di bumi dan diburu oleh agensi khas TRF.

Yang melindungi mereka hanyalah manusia bernama Yeager (filem terdahulu dia ada)yang yakin Autobot perlu dilindungi.

Optimus Prime pula tiada di bumi kerana mencari penciptanya agar tidak membunuh bumi. Namun Optimus Prime telah ditangkap oleh penciptanya iaitu Quintessa dan dibasuh otaknya menjadi Nemesis Prime.

Transformer The Last Knight ini berkisar tentang tongkat yang dicuri oleh 12 kesatria pada zaman King Arthur dimana mereka di tolong melawan puak Saxon. Merlin sebenarnya bukan ahli sihir tapi dibantu oleh teknologi Autobot.

Setelah 1600 tahun kemudian pihak Decepticon dan Quintessa ingin mendapatkan tongkat tersebut untuk membina Cybertron yang telah musnah.

Dengan tongkat tersebut mereka mampu membaiki Cybertrone dengan menyedut kuasa bumi. Impaknya bumi akan musnah dan semua manusia akan musnah.

Inilah tugas Yeager dan semua sekutu melindungi bumi serta memulihkan Optimus Prime yang telah di basuh otak.

Bagaimana mereka menyelamatkan bumi. Bagaimana Yeager memdapat tanda sebagai kesatria. Siapa kah keturunan Merlin yang boleh memegang tongkat sakti tersebut.

Filem Transformer The Last Knight ini kaki wayang berikan 4.9/5 kerana aksi dan mainan emosinya yang mendalam. Memang terbaik untuk peminat Transformer.


Plot
Pada 484 AD, ahli sihir King Arthur Merlin menjalin perikatan dengan Knights of Iacon, sekumpulan dua belas Transformers yang tersembunyi di Bumi.

Kesatria memberikan Merlin seorang kakitangan asing, dan menggabungkannya menjadi seekor naga untuk membantu Arthur menang atas Saxon. Pada masa ini, sebahagian besar kerajaan di Bumi telah mengisytiharkan Transformers menyalahi undang-undang, dan Pasukan Reaksi Transformer multinasional (TRF) telah dibentuk untuk menghapuskan robot asing.

Walaupun tidak ada Optimus Prime (yang meninggalkan planet ini untuk mencari penciptanya), Transformers baru terus datang secara teratur; Kapal terbaru tiba di tanah runtuh di Chicago, di mana ia ditemui oleh sekumpulan kanak-kanak.

Apabila TRF mecha menghadapi anak-anak, mereka diselamatkan oleh Izabella, seorang yang selamat dari Pertempuran Chicago, dan rakan-rakan Transformernya Sqweeks dan Canopy, tetapi Canopy dibunuh oleh TRF dalam proses itu. Bumblebee dan Cade Yeager tiba dan membantu mereka melarikan diri, tetapi Yeager tidak dapat menyelamatkan Transformer, Steelbane, di dalam kapal.

Sebelum dia meninggal, Steelbane melekatkan jimat metalik kepada badan Yeager-sebuah perbuatan yang diperhatikan oleh Decepticon Barricade, yang melaporkan kepada Megatron pemimpinnya. Pada jarak jauh Sistem Tata Surya, Optimus Prime mendapati bahawa dunia rumah Transformers, Cybertron, kini terbongkar, terus menuju Bumi.

Optimus mendapati berada dalam kawalan pergerakan Cybertron, seorang ahli sihir bernama Quintessa, yang mengaku sebagai pembuat yang dia cari. Kakitangan yang diberikan kepada ksatria Merlin telah dicuri dari Quintessa, dan menggunakan kekuasaannya, dia menempatkan Optimus di bawah kendalinya dan menuntutnya memulihkannya.

Bumi, dia mendedahkan, sebenarnya adalah "musuh kuno" Cybertron Unicron, dan dia berhasrat menguras daya hidupnya sehingga Cybertron dapat dipulihkan. Anggota TRF dan bekas wakil Autobot William Lennox memeterai perjanjian antara TRF dan Megatron, melepaskan diri dari jagaan mereka skuad Decepticons yang akan membantu Megatron memulihkan jimat dari Yeager.

The Decepticons memburu Yeager ke tempat persembunyiannya di South Dakota, di mana dia dan banyak dari Transformers yang masih hidup bersemangat. Semasa kekacauan pertempuran berikutnya, Yeager didatangi oleh Cogman, utusan Transformer British Lord Sir Edmund Burton, yang membawanya dan Bumblebee ke England untuk bertemu tuannya.

Di sana, Yeager juga bertemu Viviane Wembly, seorang profesor Oxford, yang Burton mempunyai kidnap Rod Autobot Hot Rod. Burton menjelaskan bahawa dia adalah ahli terakhir dari "Witwiccan", sebuah persaudaraan purba yang didedikasikan untuk menjaga sejarah rahsia Transformers di Bumi.

Dia juga mendedahkan bahawa Viviane adalah keturunan terakhir Merlin, dan mesti mencari dan menggunakan kakitangannya untuk menghalang kemusnahan Bumi oleh Cybertron. Melarikan diri dari TRF, Yeager dan Wembly mengikuti petunjuk yang ditinggalkan oleh ayahnya yang membawa mereka, Bumblebee, dan Cogman untuk mengambil kapal selam HMS Alliance ke laut untuk mencari kapal tenggelam Cybertronian Knights, di mana mereka menemui makam Merlin dan kakitangan.

Wembly mengaktifkan kakitangan, dan kapal naik ke permukaan; TRF tiba untuk berhadapan dengan kumpulan itu, tetapi beberapa ksatria membangkitkan dan menyerang mereka. Serangan ini dipotong oleh ketibaan Optimus yang dikuasai oleh minda, yang kini dikenali sebagai "Nemesis Prime," tetapi mujurlah, ketika Bumblebee yang normal-bisu akhirnya dapat bercakap, suara suaranya cukup untuk memecahkan Perdana bebas dari Quintessa Kawalan.

Seketika kemudian, Megatron tiba untuk mencuri kakitangan; Dia juga telah bekerja untuk Quintessa sepanjang masa. Ketika Megatron melarikan diri dengan hadiahnya, kesatria menyerang Optimus atas pengkhianatannya, tetapi Yeager, yang jimatnya menjadi pedang Excalibur, menghentikan perjuangannya.

Menyadari dia adalah ksatria terakhir, kesatria menyerah kepada Yeager, yang meminta Optimus untuk melindungi Bumi sekali lagi. Megatron menyerahkan kakitangannya kepada Quintessa, yang mula menguras daya hidup Bumi / Unicron melalui Stonehenge. Apabila tentera campur tangan, Megatron menembak Burton, yang mati dengan Cogman di sisinya.

Menggunakan kapal yang diperoleh oleh Autobot Daytrader, Autobots tiba untuk menyertai perjuangan, mendarat di Cybertron dan bertarung melawan Decepticons dan Infernocons Quintessa. Optimus dan Autobotsnya, disokong oleh kesatria dalam bentuk naga mereka, mengalahkan musuh mereka yang banyak. Optimus mengalahkan Megatron manakala Bumblebee muncul untuk membunuh Quintessa.

Wembly membuang kakitangan, menghentikan kehancuran Cybertron Bumi, tetapi meninggalkan dua planet yang disambungkan. Optimus mengisytiharkan bahawa manusia dan Transformer mesti bekerjasama untuk membina semula dunia mereka, dan menghantar mesej memanggil mana-mana Autobots yang masih hidup untuk pulang ke rumah. Dalam adegan pertengahan ujian, para saintis memeriksa salah satu tanduk Unicron, yang memanjang dari padang pasir. Quintessa, yang telah terselamat dan menyamar sebagai manusia, tiba dan menawarkan mereka cara untuk memusnahkan Unicron.

No comments