CARA MEMPERBAIKI HP ANDROID YANG HANG

Telefon pintar Android boleh dengan mudah kamu kostumisasi. Dengan kebebasan yang diberikannya, kamu boleh bereksperimen dengan telefon pintar yang satu ini. Salah satu akibat yang tidak dapat dielakkan adalah terkadang telefon pintar Android kamu boleh mengalami masalah berkaitan dengan sistem. Boleh jadi tiba-tiba handphone kamu mati, atau kadang restart sendiri, kehilangan data dan bahkan beberapa ciri jadi tidak berfungsi. Kabar baiknya, ada beberapa cara untuk memperbaiki sistem Android yang rosak.

Android memberikan kebebasan untuk menerokai sistem operasinya. Kalau kamu bersedia mengotak-ngatik sistem operasi Android, maka kamu boleh melakukan beberapa hal yang dapat memperbaiki gagal sistem yang mungkin berlaku.
Cara-cara ini tidak disyorkan bagi kamu yang masih 'newbie' di dunia Android. Masih ada beberapa cara lain yang lebih mudah jika handphone anda tidak mengalami masalah berat.

Safe Mode

Kerana ROM Android boleh dikostumisasi, maka kaedah ini tidak boleh digunakan jika kamu menggunakan ROM non-standard. Nah, pertama kamu perlu melakukan pemeriksaan, apakah ROM kamu mempunyai Safe Mode. Jika ada, maka thread forum yang sesuai dengan ROM kamu biasanya akan membincangkan cara mencapainya.
Sebahagian besar OS mempunyai 'safe mode' di mana sistem dijalankan tanpa menjalankan apps pihak ketiga. Dengan kata lain, software yang dijalankan hanya software standard bawaan. Kurang lebih sama seperti pada Windows Safe Mode.
Safe Mode sangat berguna jika operasi sistem anda mengalami error atau masalah dan kamu tidak mengetahui pasti apakah hal itu disebabkan oleh system atau apps. Safe Mode juga berguna apabila device kamu mengalami masalah kerana suatu apps tertentu.
Cara Boot Safe Mode Android (versi 4.1+)
Tekan dan tahan butang Power di bahagian samping handphone hingga muncul pop
Di menu yang muncul, tahan butang Power sampai muncul pop
Tap OK untuk Reboot ke dalam Safe Mode
Nah, sekarang handphone android anda beroperasi dalam Safe Mode.
Cara Boot Safe Mode Android (versi 4.0 ke bawah)
Matikan handphone android kamu
Apabila kamu melihat logo boot screen, tahan butang Volume + dan - secara bersamaan hingga selesai booting
Handphone Android kamu sekarang beroperasi dalam Safe Mode.

Factory Reset

Sebelum menjalankan Factory Reset, pastikan untuk melakukan backup data penting dari handphone. Sebagai peringatan, melakukan Factory Reset pada device dengan ROM non-standard mungkin akan menyebabkan beberapa hal yang tidak terduga. Lakukan hanya jika kamu siap dengan risikonya.
Jika handphone android anda bermasalah dan kamu sudah cuba pelbagai cara mudah untuk memperbaikinya, maka pilihan terakhir adalah dengan menjalankan Factory Reset. Pada dasarnya, factory reset akan mengembalikan keadaan handphone kamu pada keadaan awal saat pertama kali meninggalkan kilang. Anda bahkan boleh menjalankan Factory Reset ketika handphone kamu mati total.

Jika handphone dalam keadaan nyala, kamu boleh menjalankan Factory reset dari dalam menu OS.
Buka Android Settings
Pilih Backup &  Kembalikan (jika menggunakan Android 2.3 ke bawah, pilih Privacy)
Pilih Factory Data Kembalikan
Jika handphone android tidak boleh nyala, kamu perlu Boot Recovery Mode. Sama seperti Safe Mode, Pemulihan Mode merupakan booting khusus yang membolehkan anda menggunakan OS untuk tujuan tertentu. Secara khusus, Pemulihan Mode digunakan untuk mengakses sistem di bawah OS.

Malangnya, proses Recovery Mode berbeza-beza untuk setiap device, bergantung pembuat dan tipenya.
Di bawah adalah beberapa kaedah untuk mengakses Recovery Mode Android:
Tekan dan tahan butang Volume +, volume - dan Power secara bersamaan
Tekan dan tahan butang kelantangan +, Home dan Power secara bersamaan
Tekan dan tahan butang Home dan Power bersamaan
Jika cara di atas tidak ada yang bekerja, cuba cek di buku manual kamu atau searching di Mbah Google.
Nah, setelah handphone beroperasi dalam Recovery Mode, anda akan melihat menu yang mirip dengan gambaran command line. Gunakan butang kelantangan (+ dan -) untuk navigasi, arahkan ke 'Factory Reset' atau 'Wipe Data'.

Restore Sandaran

Sandaran merupakan aspek penting, di mana kamu menyimpan data seperti mesej, dokumen, kenalan dan sebagainya. Maka sangat penting bagi anda untuk mempunyai backup data handphone android kamu sebelum terlambat.
Terdapat beberapa apps yang boleh membantu anda dalam proses backup data:
Titanium Backup
GO Backup

Kesimpulan
Gunakan 3 kaedah diatas untuk menyelamatkan Android kamu. Jika mengalami masalah, jalankan Safe Mode. Apabila masih mengalami masalah, jalankan Factory Reset dan jika kamu mempunyai backup data, kamu tidak akan banyak mengalami kerugian.
Nah, kalau android kamu masih bermasalah selepas melakukan kaedah diatas, kemungkinan besar perkakasan kamu yang bermasalah. Solusinya? Bawa ke service center untuk mengetahui kerosakannya.