Isteri Bersanding Seorang Diri Kerana Abang Bomba Tak Dapat Cuti - Hanif Bin Idrus

Sebuah Blog Santai Tentang Kehidupan

Wednesday, March 21, 2018

Isteri Bersanding Seorang Diri Kerana Abang Bomba Tak Dapat Cuti

Isteri Bersanding Seorang Diri Kerana Abang Bomba Tak Dapat Cuti

Kecoh satu Malaysia, perempuan ini bersanding sorang-sorang sebab suami tak dapat cuti pelepasan. Bukan kerana pergi perang ker...sebab tengah training jadi abam bomba. Undang- undang Bomba kata tak boleh kasi pelepasan kalau tengah training....fuhhh...mcm undang-undang kitab suci tak boleh kompromi.....hihihi.

Suami dia ni pun dah tahu nak bersanding apasal plan masa tengah training. Ini pun satu masalah jugak.  Plan sanding- sanding ni bukan tiba- tiba punya plan. Mesti ada perancangan awal.
Untuk aku tak yah nak viral- viral bende mengarut ni. Pertama salah pihak Bomba macam best jer undang- undang dia. Kedua salah pihak lelaki. Mangsa si pompuan...aparaaaa.... memang si pompuan redha sebab tgh sayang bro...tengah manis....hihihi.

Isteri Bersanding Seorang Diri Kerana Abang Bomba Tak Dapat Cuti

Jom baca artikel lengkap statement si wanita dan pihak abam bomba.

KUALA LUMPUR: “Siapa yang tidak malu jika terpaksa bersanding sendirian tanpa suami tersayang di sisi, namun sebagai menantu pertama, saya perlu mengetepikan semua itu demi keluarga.”


Nama Badriyah Amirullah, tiba-tiba menjadi sebutan selepas kisahnya yang bersanding seorang diri pada kenduri menyambut menantu di Teluk Intan, Ahad lalu, tersebar di media sosial.
Ketika dihubungi, wanita kelahiran Johor Bahru itu berkata, pada awalnya, beliau tidak mahu memakai baju pengantin dan bersanding, namun bertindak sebaliknya demi suami dan keluarga.
“Suami ada berpesan, seandainya dia tidak dapat balik, jadilah pengantin seperti biasa kerana saudara-mara serta rakan sebelah keluarga mentua ramai yang hadir pada hari kenduri berkenaan,” katanya.
Badriyah berkata, suaminya, Mohamad Syaiful Izwan Mohamad Shah, tiada pada majlis itu kerana tidak mendapat pelepasan cuti.
Mohamad Syaiful Izwan sedang menjalani latihan sebagai anggota Jabatan Bomba dan Penyelamat, di Terengganu. Beliau dijangka menamatkan latihan pada Julai depan sebelum ditempatkan di balai bomba yang ditugaskan.
“Kita mendapat berita suami tidak dapat pelepasan, saya hampir menangis di depan keluarga mentua. Ibu bapa mentua pujuk dan tenteramkan saya, meminta saya bersabar serta kuat fizikal mental memandangkan semua perancangan untuk majlis sudah siap sepenuhnya.
“Ketika tiba di lokasi majlis, semua tetamu kelihatan tertanya-tanya ke mana pengantin lelaki. Saya gagahkan diri untuk berjalan di depan orang ramai menuju ke meja makan beradab. Ketika itu, hanya Allah yang tahu perasaan saya.
“Mujur juga pengacara majlis membuat pengumuman Syaiful tidak dapat hadir kerana mengikuti latihan dan tidak mendapat pelepasan.
“Apapun, saya bertuah kerana ibu dan bapa mentua sentiasa ada bersama. Tanpa sokongan keluarga mentua, saya tidak mungkin mampu meneruskan hingga majlis tamat,” katanya yang bertugas sebagai pembantu keselamatan kilang di Johor Bahru.
Pasangan itu yang masing-masing berusia 26 tahun mendirikan rumah tangga pada 18 November lalu. Majlis di sebelah pihak perempuan di Kampung Melayu Majidee, Johor, diadakan pada hari sama.
Pada masa sama, anak sulung daripada dua beradik itu berkata, beliau sekeluarga berharap orang ramai tidak menyalahkan pihak bomba kerana tidak memberi pelepasan cuti kepada suaminya.
“Saya amat memahami tuntutan yang perlu dilalui suami untuk menjadi anggota bomba. Kami sekeluarga gembira kerana suami dipilih untuk berkhidmat dengan Jabatan Bomba dan Penyelamat.
“Saya anggap itu semua sebagai persediaan. Mungkin lebih banyak cabaran yang menanti saya sebagai isteri seorang anggota bomba.
“Apapun, kenangan bersanding sendirian, tidak akan dilupakan sampai bila-bila,” katanya.
Sementara itu, Penolong Ketua Pengarah (Bahagian Latihan) Jabatan Bomba dan Penyelamat, Mohammad Hamdan Wahid, ketika dihubungi berkata, pelepasan cuti tidak diberikan kepada pelatih, kecuali untuk kes kecemasan atau kematian ahli keluarga terdekat membabitkan ibu bapa, isteri atau anak.
“Pelatih tidak diberikan cuti kerana kehadiran mereka sepanjang tempoh latihan adalah antara kriteria yang akan diberi penilaian, selain disiplin.
“Semua ketetapan berkenaan adalah mengikut keperluan standard MS ISO 9001: 2015 dan turut tercatat dalam peraturan sedia ada.
“Jadi, dalam hal ini, apa-apa pelepasan termasuk untuk berkahwin atau bersanding sekali pun tidak akan diberikan,” katanya.


No comments: