TANDAS AWAM MASIH JIJIK DI MALAYSIA - Hanif Bin Idrus

Sebuah Blog Santai Tentang Kehidupan

Tuesday, November 20, 2018

TANDAS AWAM MASIH JIJIK DI MALAYSIA

Pengunaan tandas awam di Malaysia sejak dari dulu lagi sering menjadi isu panas. Isu panas bukan sebab ianya berhantu atau kecil tetapi ia lebih berkisar tentang kebersihan  tandas. Pada tahun 90an banyak kempen yang dijalankan oleh kerajaan agar rakyat Malaysia menjaga kebersihan tandas. Aku ingat lagi pada zaman remaja aku masuk tandas awam , melihat najis yang tidak dipam selepas digunakan. Ianya merupakan perkara biasa ketika itu


 

Memang teruk keadaan tandas di Malaysia pada zaman 90an. Malu kalau nak masuk ke tandas hinggalah satu ketika setiap tandas di Malaysia mempunyai penjaga tandas dimana kalau nak masuk kena bayar RM0.10. Dimana tugas mereka adalah mencuci tandas agar sentiasa bersih. Kemudian tandas dinaik taraf sedikit dengan tanam bunga dan ada lukisan di dinding.


 

Namun adakah mentaliti rakyat Malaysia menjaga kebersihan tandas semakin pulih. Ya, aku akui tahap kebersihan tandas yang diguna oleh rakyat Malaysia semakin baik. Namun tidaklah terlalu baik sangat macam di Jepun. Malaysia sampai bila-bila tidak akan mampu menjaga kebersihan tandas awam.

 


Kenapa? Pertama penduduk Malaysia terdiri dari pelbagai kaum yang mempunyai pelbagai budaya. Setiap kaum mempunyai cara yang tersendiri dalam memahami kebersihan tandas. Sebagai contoh jika anda Melayu, selepas melepaskan hajat pasti kena kena cebuk kan. So, tahap penggunaan tandas ialah kita kena menggunakan air untuk membersihkan . Tetapi apabila diberi kemudahan air dalam tandas, paip air selalu rosak dimana kepala paip pecah, tempat sangkut hose rosak, pemegang pengepam tandas patah .

Manakala satu kaum lagi yang tidak menggunakan air, akan lap sahaja dan campak tisu merata-rata di tandas. Pembaziran tisu amat ketara hingga tersumbat tandas disebabkan tisu tersangkut.


 

Walau bagaimana pun aku yakin rakyat Malaysia terutama generasi Z semakin menghargai kebersihan tandas awam. Aku rasa selepas tamat generasi X maka selesailah masalah mentality penggunaan  tandas di Malaysia oleh rakyat Malaysia.


 

Tetapi ia tetap tidak akan berubah, kerana lambakan pekerja asing terutama dari Myammar dan Nepal yang mempunyai tahap pengotor pengugunaan tandas yang menjijikkan.Sebagai contoh , kalau ke tandas selepas kencing, mereka tak akan tarik pengepam tandas atau gunakan hose air untuk membersihkan sisa tumpahan air kencing tersebut. Kedua ialah bangsa mereka ini suka berludah, kau boleh lihat sinki di tandas memang penuh dengan ludah atau kesan ludah.

 

 

Selain itu terutama Nepal, mempunyai bau badan yang kuat. Kalau kau ke tandas yang memang kerap diguna bangsa Nepal, tandas tu memang kuat bau badan mereka. Bau inilah yag menjadi kegilaan gadis melayu kita. Biar badan bau tapi muka macam Salman Khan pun tak apa…hehehehehehe. Pelik kadang-kadang aku tengok perempuan Melayu kita ini. Isskk dah terkeluar tajuk. Maaf yek..


 

 

Pekerja asing dari Nepal, Vietnam dan Bangla selagi mereka ada di sini selagi itulah tandas Malaysia ini sudah nak bersih. Kalau bab vandalism kasi jer pada rakyat Malaysia. Kalau bab bau Dan kotor kasi jer pada pekErja asing. Inilah senario tandas di Malaysia..

 

 


Aku paling benci guna tandas ialah jika hose air masuk dalam lubang tandas. Macam gambar di atas, bayangkan kau nak amik dan kemudian kena cuci sekitar hose tersebut baru kau boleh guna. Semasa proses nak ambil, cuci dan guna adakah ia berbaloi. Sekali lagi , itulah reality kehidupan pengguna tandas awam.

 

No comments: