INFAK DAN WAKAF BAGI TAHFIZ AL-QURAN RABIYATUL ADAWIYAH, BUKIT KATIL MELAKA






Salam semua, artikel ini bukanlah atas permintaan pihak Akademi Rabiatul Adawiyah tetapi atas kapasiti seorang islam dan anak rakan saya pun ada belajar disini maka saya menggunakan platform ini untuk meringankan beban Akademi Rabiatul Adawiyah yang baru berpindah ke lokasi baru.

Saya mempunyai platform blogger yang membolehkan saya membantu. Apa salahnya saya menerbitkan artikel ini.

Sudah tentu pihak Akademi Rabiatul Adawiyah memerlukan bantuan kewangan yang besar untuk penambaikan dan perbelanjaan harian sekolah ini.


[PELUANG INFAK DAN WAKAF BAGI PEMBINAAN DEWAN TERBUKA KELAS HAFAZAN, DEWAN SOLAT MADRASAH & DEWAN MASAK TAHFIZ AL-QURAN RABIYATUL ADAWIYAH, BUKIT KATIL MELAKA]
.
.
Demi masa depan pengajian anak2 MTAQRA ini, kamu terpaksa akur dan berpindah ke lokasi yg telah dipinjamkan sementara oleh pihak berwajib. Segala keperluan secara tergesa-gesa cuba kami adakan demi meneruskan aktiviti kelas harian anak2 syurga ini.
.
Pihak MTAQRA terpaksa mendirikan canopy hasil pinjaman dari insan mulia utk dijadikan sebagai kelas kerana belum mampu mendirikan dewan pembelajaran harian yg baru setelah terpaksa berpindah..Dengan cuaca panas dan hujan silih berganti, apalah nasib keselamatan dan keselesaan anak2 bakal huffaz ini(ada dalam gambar di bawah).
.
Kami memerlukan 5,000 orang sahabat yang sudi untuk mewakafkan RM50 seorang bagi menyiapkan pembinaan 3 dewan bajet seperti dinyatakan sgn segera, demi keselesaan anak2 madrasah.
.
Setakat ini byk wang telah dibelanjakan semasa urusan perpindahan pada awal bulan. Byk persiapan keperluan terpaksa didulukan memandangkan kami terpaksa berpindah di lokasi dan bangunan tinggal yg telah 5-6 tahun ditinggalkan tanpa sengaraan.
.
Alhamdulillah..ramai yg berinfak dan menyumbang utk meringankan kos perpindahan dan persiapan, namun blm mampu utk menampung keperluan yg lbh besar seperti dewan2 tersebut.
.
Bagi sahabat-sahabat yang ingin infak atau wakaf, boleh terus bank in ke akaun Bank Islam MTAQRA ;
.
10..81..123456(cth)
Madrasah Tahfiz Al-Quran Rabiyatul Adawiyah
MTAQRA-admin@yahoo.com(cth)
.
Untuk sebarang pertanyaan boleh klik link di bawah ;
.
Klik -> www.wasap.my/60+2345678910/wakafKILATdewan
.
Terima kasih
.
Rohizal Bin Kassim
Mudir MTAQRA
+60 13-12345678(cth)
.
.
MOHON PAKAT SHARE DAN VIRALKAN SERATA ALAM...

Sama2 kita menambahkan saham2 akhirat sesuai tuntutan agama bagi yg mampu walau hanya senilai sebutir kurma.... Suci jiwa..suci harta..bersinar hidupmu di SANA nanti.. In shaa Allah..

Beberapa Kumpulan Ayat Al Qur’an tentang Sedekah yang difirmankan oleh Allah SWT, diantaranya:

1. Surat Al-Baqarah: 177

لَيْسَ الْبِرَّ أَنْ تُوَلُّوا وُجُوهَكُمْ قِبَلَ الْمَشْرِقِ وَالْمَغْرِبِ وَلَكِنَّ الْبِرَّ مَنْ آمَنَ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الآخِرِ وَالْمَلائِكَةِ وَالْكِتَابِ وَالنَّبِيِّينَ وَآتَى الْمَالَ عَلَى حُبِّهِ ذَوِي الْقُرْبَى وَالْيَتَامَى وَالْمَسَاكِينَ وَابْنَ السَّبِيلِ وَالسَّائِلِينَ وَفِي الرِّقَابِ وَأَقَامَ الصَّلاةَ وَآتَى الزَّكَاةَ وَالْمُوفُونَ بِعَهْدِهِمْ إِذَا عَاهَدُوا وَالصَّابِرِينَ فِي الْبَأْسَاءِ وَالضَّرَّاءِ وَحِينَ الْبَأْسِ أُولَئِكَ الَّذِينَ صَدَقُوا وَأُولَئِكَ هُمُ الْمُتَّقُونَ

“Menghadapkan wajahmu ke arah timur atau barat itu bukanlah suatu kesempurnaan, tapi sesungguhnya yang sempurna adalah orang yang beriman kepada Allah dan kepada Nabi-Nya, serta memberikanharta yang dicintainya kepada kerabatnya, anak yatim, orang miskin, ibnu sabil, orang yang meminta-minta dan membebaskan hamba sahaya, dan mendirikan shalat serta menunaikan zakat.”

2. Surat Al-Baqarah: 195

وَأَنْفِقُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ وَلا تُلْقُوا بِأَيْدِيكُمْ إِلَى التَّهْلُكَةِ وَأَحْسِنُوا إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُحْسِنِينَ


“Dan berikanlah infak di jalan Allah dan janganlah engkau menjatuhkan dirimu ke dalam kebinasaan, dan berbuat baiklah karena sesungguhnya Allah menyukai orang yang berbuat baik.”

3. Surat Al-Baqarah: 254

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا أَنْفِقُوا مِمَّا رَزَقْنَاكُمْ مِنْ قَبْلِ أَنْ يَأْتِيَ يَوْمٌ لا بَيْعٌ فِيهِ وَلا خُلَّةٌ وَلا شَفَاعَةٌ وَالْكَافِرُونَ هُمُ الظَّالِمُونَ

“Wahai orang yang beriman, berinfaklah kamu atas sebagian rizki yang telah Kami berikan kepadamu sebelum datang hari yang tidak ada jual beli lagi dan tidak ada lagi persahabatan serta syafa’at kecuali atas izin Allah.”

4. Surat Al-Baaqarah: 274

الَّذِينَ يُنْفِقُونَ أَمْوَالَهُمْ بِاللَّيْلِ وَالنَّهَارِ سِرًّا وَعَلانِيَةً فَلَهُمْ أَجْرُهُمْ عِنْدَ رَبِّهِمْ وَلا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَلا هُمْ يَحْزَنُونَ

“Orang-orang yang menginfakkan hartanya di waktu malam dan siang secara sembunyi dan terang-terangan maka mereka mendapat pahala dari Tuhannya. Maka tidak ada ketakutan atas mereka dan tidak ada berduka cita bagi mereka.”

5. Surat Al Hajj: 34-35

وَلَقَدْ جَاءَكُمْ يُوسُفُ مِنْ قَبْلُ بِالْبَيِّنَاتِ فَمَا زِلْتُمْ فِي شَكٍّ مِمَّا جَاءَكُمْ بِهِ حَتَّى إِذَا هَلَكَ قُلْتُمْ لَنْ يَبْعَثَ اللَّهُ مِنْ بَعْدِهِ رَسُولا كَذَلِكَ يُضِلُّ اللَّهُ مَنْ هُوَ مُسْرِفٌ مُرْتَابٌ

الَّذِينَ يُجَادِلُونَ فِي آيَاتِ اللَّهِ بِغَيْرِ سُلْطَانٍ أَتَاهُمْ كَبُرَ مَقْتًا عِنْدَ اللَّهِ وَعِنْدَ الَّذِينَ آمَنُوا كَذَلِكَ يَطْبَعُ اللَّهُ عَلَى كُلِّ قَلْبِ مُتَكَبِّرٍ جَبَّارٍ



“...Gembirakanlah orang-orang yang taat, yaitu orang yang apabila disebut nama Allah maka bergetar hatinya dan orang yang bersabar atas apa yang menimpanya serta orang yang mendirikan shalat dan orang yang menginfakkan sebagian rizkinya yang Kami berikan kepadanya.”

6. Surat Ali Imran: 92

لَنْ تَنَالُوا الْبِرَّ حَتَّى تُنْفِقُوا مِمَّا تُحِبُّونَ وَمَا تُنْفِقُوا مِنْ شَيْءٍ فَإِنَّ اللَّهَ بِهِ عَلِيمٌ

“Kamu tidak akan sampai pada kesempurnaan sampai kamu menginfakkan harta yang kamu cintai...”

7. Surat Ibrahim: 31

قُلْ لِعِبَادِيَ الَّذِينَ آمَنُوا يُقِيمُوا الصَّلاةَ وَيُنْفِقُوا مِمَّا رَزَقْنَاهُمْ سِرًّا وَعَلانِيَةً مِنْ قَبْلِ أَنْ يَأْتِيَ يَوْمٌ لا بَيْعٌ فِيهِ وَلا خِلالٌ

“Katakanlah kepada hamba-hamba-Ku yang beriman; ‘Hendaklah mereka mendirikan shalat, menginfakkan sebagian rizki yang Kami berikan kepada mereka secara sembunyi-sembunyi atau terang-terangan sebelum datang suatu hari yang tidak ada jual beli dan persahabatan.”

8. Surat Saba: 39

قُلْ إِنَّ رَبِّي يَبْسُطُ الرِّزْقَ لِمَنْ يَشَاءُ مِنْ عِبَادِهِ وَيَقْدِرُ لَهُ وَمَا أَنْفَقْتُمْ مِنْ شَيْءٍ فَهُوَ يُخْلِفُهُ وَهُوَ خَيْرُ الرَّازِقِينَ

“Katakanlah; ‘Sesungguhnya Tuhanku melapangkan rizki pada siapa yang dikehendaki-Nya diantara hamba-hamba-Nya, dan Allah menyempitkan rizki pada orang yang dikehendaki-Nya. Dan apapun yang kamu infakkan atas rizki yang diberikan Allah, maka Allah menggantinya kembali dan Allah-lah sebaik-baik pemberi rezeki.”

9. Surat Al-Mu’minum: 60-61

وَالَّذِينَ يُؤْتُونَ مَا آتَوْا وَقُلُوبُهُمْ وَجِلَةٌ أَنَّهُمْ إِلَى رَبِّهِمْ رَاجِعُونَ (٦٠) أُولَئِكَ يُسَارِعُونَ فِي الْخَيْرَاتِ وَهُمْ لَهَا سَابِقُونَ (٦١

“Dan orang-orang yang memberikan sebagian hartanya sementara hati mereka takut maka sesungguhnya mereka akan kembali kepada Tuhannya. Orang inilah yang bersegera kepada kebaikan dan merekalah yang mendapatkannya lebih dulu.”

Dari Abu Hurairah ra, Nabi SAW, bersabda: “Barang siapa yang melepaskan satu kesusahan seorang mukmin, pasti Allah akan melepaskan darinya satu kesusahan pada hari kiamat. Barang siapa yang menjadikan mudah urusan orang lain, pasti Allah akan memudahkannya di dunia dan di akhirat.

Semoga bermanfaat dan membawa harta kecil kita kejalan infaq dan sodakoh yg diredhai..

DIULANG ARTIKEL INI BUKANLAH PERMINTAAN TAHFIZ AL-QURAN RABIYATUL ADAWIYAH, BUKIT KATIL MELAKA. TETAPI ATAS DIRI SAYA SEBAGAI MUSLIM.

Sumber : Islam Is Great 

Tags:

Share:

0 comments